Η επαγγελματική του πορεία και η ιστορία που έχει γράψει στις θάλασσες του κόσμου είναι ένα πολύτιμο κεφάλαιο της ελληνικής ναυτιλίας. Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος είναι από τους τελευταίους εκπροσώπους μίας γενιάς καπεταναίων που έγιναν πλοιοκτήτες στην αντεπίθεση που έκανε ο ελληνικός εφοπλισμός τις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Αντεπίθεση που τον έφερε στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Πριν από λίγες ημέρες , στον καπετάν Παναγιώτη, απονεμήθηκε τιμητικός διδακτορικός τίτλος στον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης για την πολύτιμη προσφορά του στον χώρο της Ναυτιλίας από τον πρύτανη μίας εκ των κορυφαίων ναυτικών ακαδημία, Solent University με έδρα το Southampton της Μ. Βρετανίας, η οποία σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Κολλέγιο ίδρυσε την πρώτη ιδιωτική Ναυτική Ακαδημία με έδρα τον Πειραιά, στην καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας.
«Δεν περίμενα ποτέ να τύχω μία τόσο γενναιόδωρης επιβράβευσης για την απόφασή μου να αφιερώσω τη ζωή μου στη ναυτιλία. Και είμαι ευγνώμων για την ευκαιρία που μου έδωσε η θάλασσα να εκπληρώσω τα ο όνειρο μου και να ζήσω το πάθος να κάνω τον γύρω του κόσμου ταξιδεύοντας στη θάλασσα. Να γνωρίσω τον κόσμο, να γνωρίσω ανθρώπους κάθε φυλής, πολιτισμούς, θρησκείες και πολιτικά συστήματα».
Ο λόγος του πηγαίος «ταξίδεψε» σε όλα τα θέματα που αφορούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσα από μία προσωπική οπτική γωνία:
«Αυτό το πάθος για τη θάλασσα μας το εμφύσησαν από τα παιδικά μας χρόνια οι συμπατριώτες μας ναυτικούς μέσα από τις ιστορίες, τα επιτεύγματα και τις περιπέτειες τους. Αυτοί οι ναυτικοί μας δίδαξαν ότι το μέλλον μας είναι η θάλασσα και ότι για μας αυτό το μονοπάτι ήταν μονόδρομος και το πεπρωμένο μας».
«Κοιτάξτε τον χάρτη της Ελλάδας»
Στη συνέχεια ο καπετάνιος κάλεσε όλους τους παρευρισκόμενους να «κοιτάξουν», νοερά, τον χάρτη της Ελλάδας:
«Κοιτάξτε τον χάρτη, πόσο μικρό και βραχώδες νησί είναι η Χίος. Θυμηθείτε ότι ολόκληρη η Ελλάδα καλύπτεται κατά 80% από βουνά. Όμως αν προσθέσετε τις θάλασσες του Αιγαίου και του Ιονίου η πατρίδα μας γίνεται σε μέγεθος μεγαλύτερη από τη Γαλλία. Αν μετρήσετε τις ακτογραμμές της πατρίδας μας συμπεριλαμβανομένων και τις ακτογραμμές των νησιών μας, τότε θα διαπιστώσετε ότι είναι σε μήκος σχεδόν όση η ακτογραμμή της Κίνας. Σκεφτείτε ότι το μέγεθος των θαλασσών του πλανήτης μας είναι διπλάσιο της στεριάς.
Για αυτόν τον λόγο η θάλασσα είναι το καλύτερο πεδίο για μας τους Έλληνες να διακριθούμε γινόμενοι ναυτικοί.
Η δύναμη και η δόξα της ελληνικής ναυτιλίας είναι αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς, ιδρώτα, πόνου και θυσιών εδώ και πολλές γενιές». Στο σημείο αυτό ο καπετάνιος έθιξε το θέμα της έλλειψης Ελλήνων ναυτικών.
«Η επιτυχία της ναυτιλίας ανακύπτει από την αρμονία μεταξύ τριών παραγόντων. Της πολιτείας, των πλοιοκτητών και των ναυτικών. Δυστυχώς η αξιοσημείωτη αύξηση του αριθμού των ελληνόκτητων πλοίων δεν συνοδεύτηκε από την ανάλογη και αναγκαία αύξηση του αριθμού των ναυτικών. Αυτό οφείλεται στην απροθυμία των νέων να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα και να υπηρετήσουν την υπερήφανη ελληνική ναυτιλία. Είναι ένα φαινόμενο που υπάρχεις ε όλο τν κόσμο όμως στην πατρίδα μας είναι πιο έντονο. Είναι πράγματι επώδυνο ότι ο αριθμός των ναυτικών μειώθηκε στο ένα δέκατο από ό,τι ήταν στις ημέρες μου» και προσέθεσε:
«Για αυτό τον λόγο είναι καθήκον μας να αποτρέψουμε τον αφελληνισμό της ναυτιλίας μας, εργαζόμενοι από κοινού και αναζητώντας νέες μεθόδους και δρόμους για να προσελκύσουμε την νεολαία σε αυτό το επάγγελμα. Πρέπει να τους προσφέρουμε ευκαιρίες να σπουδάσουν στην Ελλάδα σε ένα ποιοτικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Πρέπει να ενθαρρύνουμε τους νέους ανθρώπους να ακολουθήσουν καριέρα στη ναυτιλία. Πρέπει να κατευθύνουμε όλη μας την ενέργεια προς τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος όχι μόνο στα Πανεπιστήμια αλλά και στα σχολεία.
Η Παιδεία είναι πολλά περισσότερα από το να παρέχουμε τα προσόντα που χρειάζονται για να μπορούν οι νέοι να συμβαδίζουν και να εξοικειώνονται με την συνεχή τεχνολογική εξέλιξη ώστε να μπορούν να χειρίζονται ένα πλοίο. Χρειάζονται να αποκτήσουν δεξιότητες όπως ομαδική δουλειά, θετική σκέψη και συμπεριφορά, υπευθυνότητα, ικανότητα να επιλύουν προβλήματα, αφοσίωση, ετοιμότητα. Χρειάζεται ήθος , τιμιότητα, ταπεινοφροσύνη, σύνεση, καλοσύνη και αγωνία για την επίτευξης της αριστείας» και κατέληξε λέγοντας: «Γιατί εις μεν τον πατέρα μου οφείλω το ζην, εις δε τον διδάσκαλό μου το ευ ζην».
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.