3.1.2022 11:07

Τα drones στην υπηρεσία της Ναυτιλίας

Μας έχει γίνει πια ψωμοτύρι η φράση… «χρησιμοποίησαν drones για την επιτήρηση της συγκέντρωσης των διαδηλωτών», ή τώρα με τις πρόσφατες πυρκαγιές «ήρθαν οι Ρουμάνοι και χρησιμοποίησαν drones» (σαν πως εμείς δεν χρησιμοποιήσαμε), ή «η ομάδα διάσωσης με χρήση drones εντόπισε τον δύστυχο ορειβάτη στο βάθος της χαράδρας».

Τα παραπάνω παραδείγματα δείχνουν πλέον γιατί τα drones σιγά σιγά λόγω ευελιξίας, χαμηλού κόστους και εύκολου χειρισμού, μπαίνουν στην υπηρεσία του ανθρώπου... και γιατί όχι και στη ναυτιλία.

Καλό θα είναι, πριν σας αναπτύξω τον μηχανισμό και το αν είναι εφικτή η χρήση των drones επί των πλοίων, θα αναφέρω ορισμένα στατιστικά στοιχεία απώλειας ζωής στη Ναυτιλία όπου εκτός του αριθμού απωλειών ανά έτος, φαίνονται και τα είδη των πλοίων που συμμετέχουν στις απώλειες.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

Ο παρακάτω πίνακας του uscg μας δίνει ορισμένα δεδομένα για τα έτη 2011-2015:

Συμπερασματικά βλέπουμε ότι η ποντοπόρος Ναυτιλία (53%) κρατάει τα σκήπτρα (λόγω αριθμού πλοίων) και τα passengers λόγω τεράστιου αριθμού επιβατών σε σχέση με τα υπόλοιπα.

Φυσικά τα ψαράδικα και τώρα και πάντα θεωρούνται τα πιο επικίνδυνα λόγω της ιδιομορφίας τους (μέγεθος σε σχέση με τις καιρικές συνθήκες).

Πώς μπορεί ο ναυαγός να κρατηθεί στη θάλασσα ζωντανός;

Η θερμοκρασία θαλασσινού νερού κυμαίνεται από -1 ⁰ C έως 29 ⁰ C

Χρόνος αντίδρασης του πληρώματος από την ώρα (Μan Over Board) ΜΟΒ=0

Απ’ ότι βλέπουμε πολλοί χρόνοι από τις αντιδράσεις του πληρώματος είναι απογοητευτικοί και ατυχώς πολλές από τις παραπάνω κινήσεις είναι προσθετικές (captain on the bridge 5.2 min και maneuvers 14.2 min.)

Ας υποθέσουμε ότι η σωστική λέμβος (rescue boat) είναι έτοιμη σε 7,5 λεπτά...

Το πλοίο θα έχει απομακρυνθεί από το ναυάγιο:

Μετά την παρουσίαση των παραπάνω στοιχείων βλέπουμε ότι ο χρόνος που παρέρχεται από τον χρόνο MOB=0 μέχρι την προσέγγιση στο υποτιθέμενο γνωστό στίγμα του ατυχήματος είναι περίπου minimum 30 λεπτά και με μέσο χρόνο 45 - 60 λεπτά, η δε απόσταση από τον ναυαγό ενδέχεται να φτάσει τα 3-4 μίλια.

Εάν η θερμοκρασία θαλάσσης είναι μεταξύ 10-15⁰C, τότε ο ναυαγός θα εντοπιστεί (fingers crossed) να έχει ακόμα τις αισθήσεις του. Πόσοι όμως από τους ναυαγούς έχουν περισυλλεγεί ζωντανοί;

Εάν πάμε πίσω στον Πίνακα 1 συμπεραίνουμε ότι η πιθανότητα να επιζήσει κάποιος που πέφτει από το πλοίο στη θάλασσα είναι μικρότερη από 40%.

Η ανάγκη εφοδιασμού των πλοίων με drones

Εδώ ανοίγει ένα άλλο κεφάλαιο που πράγματι χρειάζεται συζήτηση και μελέτη.

Πόσες ψυχές θα σωθούν εάν όλα τα πλοία συγκεκριμένων τύπων θα μπορούν να εφοδιαστούν με drones και με ποιες προϋποθέσεις.

Τύπος – κόστος – χειριστής – πιστοποίηση χειριστή– ποιοι εμπλέκονται κλπ.

Drones

Τα drones έχουν ήδη μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας (πυροσβεστική, αστυνομία, κατασκοπευτικά drones, drones για μεταφορά πακέτων, drones για γεωργικούς σκοπούς [ψεκασμοί], γάμοι, βαφτίσια, εκδηλώσεις, κλπ) και γιατί εκτός από το προσιτό κόστος, οι χειρισμοί τους χάρη στην ηλεκτρονική τους τεχνολογία είναι πανεύκολοι.

Έχουν διάρκεια πτήσης από 15 αλλά και μέχρι 60 λεπτά (εννοείται ότι επί του πλοίου θα υπάρχει δεύτερο σετ μπαταριών έτοιμο για αντικατάσταση - και γιατί όχι και τρίτο σετ).

Οι μπαταρίες τους συνεχώς εξελίσσονται και το βάρος τους μειώνεται αισθητά χρόνο με το χρόνο ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η ακτίνα δράσης τους και το μεταφερόμενο ωφέλιμο φορτίο τους (burden) θα έχει τρομερή εξέλιξη την επόμενη δεκαετία.

Αυτά τα drones, ειδικά για marine use, θα είναι στεγανά και θα επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας εάν για κάποιο λόγο δεν καταφέρουν να επιστρέψουν στο πλοίο.

Τα επιθυμητά drones που προτείνεται να χρησιμοποιηθούν δε θα είναι και τόσο μικρά στο μέγεθος.

Θα έχουν μια συνολική διάμετρο 2 με 3 μέτρα ώστε να έχουν τη μεταφορική ικανότητα τουλάχιστον 30kg και θα χρειάζονται μια επιφάνεια αποθήκευσης γύρω στα 8 με 10 τετραγωνικά μέτρα (στην κόντρα γέφυρα ή στα φτερά) (bridge -deck etc), με συνεχή φόρτιση των μπαταριών τους και αυτόματη αποκάλυψη της οροφής του χώρου φύλαξης.

To ύψος πτήσης των drones φτάνει κάποια χιλιόμετρα αλλά αυτό το αποφασίζει ο χειριστής ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες – ορατότητα (visibility), θερμική κάμερα / zoom για να μην αφήσει επιφάνεια της θάλασσας ανεξερεύνητη.

Με τι θα είναι εφοδιασμένο το drone

Πρώτα απ’ όλα, 1. θερμική κάμερα με zoom για τον εντοπισμό του ναυαγού. Η θερμική κάμερα είναι πολύτιμη ιδιαίτερα τη νύχτα.

2. σωσίβια κουλούρα η οποία πέφτει δίπλα ή πάνω στο ναυάγιο με κατάλληλο χειρισμό.

3. προβολέα για τον εντοπισμό.

4. μεγάφωνο / μικρόφωνο για οδηγίες προς και από τον ναυαγό.

5. καπνογόνο.

6. τσιπάκι gps σε όλες τις συσκευές.

7. σωσίβιο με φωτάκι και φιαλίδιο εκτόνωσης αέρα (όπως τα αεροπορικά).

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΓΕΦΥΡΑ

Ένας χώρος στη γέφυρα θα πρέπει να διαμορφωθεί για την πλοήγηση του drone και για τους χειρισμούς που απαιτούνται από τη στιγμή του σήματος «άνθρωπος στη θάλασσα» (Μan Over Board ) MOB=0.

Τμήμα λοιπόν της κονσόλας στη γέφυρα θα πρέπει να περιέχει ευκρινέστατη οθόνη με μικρόφωνο και με μεγάφωνο, η οποία θα είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κάμερα του drone, σε συνδυασμό με χειριστήρια σταθερά και φορητά, για καλύτερη επαφή με το περιβάλλον.

Ο αξιωματικός βάρδιας πιέζει το κουμπί του general alarm και ταυτόχρονα ειδοποιούνται πλοίαρχος και πιστοποιημένοι χειριστές. Ανεξάρτητα με την ταχεία αντίδραση των αξιωματικών, το στίγμα 0 στο χρόνο ΜΟΒ=0, έχει καταχωρηθεί / κλειδώσει στη μνήμη του drone και αυτή είναι μια πολύ σημαντική πληροφορία στον εντοπισμό του ναυτικού. Ο χρόνος λοιπόν αυτός δε χάνεται.

Μέχρι να ανέβει ο χειριστής στη γέφυρα, αυτόματα απομακρύνεται η οροφή του drone και αποκολλάται από τον φορτιστή μπαταριών. Μετά από εντολή του χειριστή πλέον, απονηώνεται και κατευθύνεται μόνο του προς το στίγμα 0 σε προκαθορισμένο ύψος ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες (μέρα-νύχτα-ομίχλη-κυματισμός).

Παράλληλα η ομάδα διάσωσης ετοιμάζεται να μεταβεί με τη rescue boat στο σημείο 0 ή οπουδήποτε τους καθοδηγήσει ο πλοίαρχος μετά από τις πληροφορίες που λαμβάνει από το drone. Ο δε πλοίαρχος παράλληλα, εκτελεί την επιβεβλημένη στροφή του πλοίου προς το σημείο 0, χρησιμοποιώντας την Williamson turn (ή Anderson turn).

Εδώ είναι λοιπόν ο σκοπός της χρήσης του drone, το οποίο απ’ ότι συμπεραίνεται θα φτάσει στο σημείο 0 τουλάχιστον μισή ώρα νωρίτερα από το πλοίο, λόγω δε του ύψους πτήσης του, θα έχει εντοπίσει τον ναυαγό αρκετά νωρίτερα. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθεί και η κινητοποίηση των πλωτών μέσων του λιμενικού ή πτήση Hercules κλπ. Ο δε ναυαγός, νιώθει πολύ πιο ασφαλής βλέποντας ότι έχει εντοπιστεί και θα έχει την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει το σωσίβιο ή την κουλούρα.

Η εκπαίδευση των αξιωματικών γέφυρας θα είναι μέρος των σπουδών τους. Είναι πανεύκολη (πιο εύκολη από την εκπαίδευση τους για πιστοποίηση GMDSS ή δίπλωμα οδήγησης αυτοκινήτου).

Πιστεύω μιας και η Ελλάδα μας συγκέντρωσε τη συντριπτική πλειοψηφία των ψήφων και βρίσκεται στην πρώτη θέση του Συμβουλίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) να έχει την ευκαιρία να προτείνει καινοτόμες ιδέες οι οποίες θα βελτιώσουν την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Ελπίζω να μην αργήσει η μέρα που θα δούμε τα drones απαραίτητο εργαλείο των ποντοπόρων πλοίων.

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΙΔΗΣΗ

Έχοντας μόλις ολοκληρώσει το κείμενό μου, έφτασε σαν το κερασάκι στην τούρτα ατυχώς, η είδηση την οποία και σας παραθέτω όπως ακριβώς έχει δημοσιευθεί στην ηλεκτρονική εφημερίδα NAYTILIA.

Η ναυαγός (20 ετών), επιβάτης κρουαζιεροπλοίου, έπεσε από το μπαλκόνι της καμπίνας της στις 3.00 π.μ. και δυστυχώς δε βρέθηκε ποτέ (14/12/2021) έξω από τις ακτές του Μεξικού, με όχι άσχημες καιρικές συνθήκες. Να σημειωθεί ότι όλα τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια είναι εφοδιασμένα με ακτίνες λέιζερ και κάμερες, οι οποίες «ζώνουν» το πλοίο περιμετρικά, ούτως ώστε να γνωρίζουν από το πρώτο δευτερόλεπτο την πτώση επιβάτη και έχουν το σημείο ΜΟΒ=0 σε προγραμματισμένο χρόνο position =0. Παρόλα αυτά και πιστεύοντας ότι ο πλοίαρχος αμέσως έκανε όλες τις απαραίτητες κινήσεις, η κοπέλα δεν βρέθηκε.

Ατυχώς, το χρονικό διάστημα καθέλκισης της σωστικής λέμβου και η αδυναμία λόγω μηδενικής γωνίας προβολής ορατότητας του θύματος με τον εκάστοτε αξιωματικό της σωστικής λέμβου ιδιαίτερα τη νύχτα, οι πιθανότητες εύρεσης του ναυαγού σχεδόν μηδενίζονται. Ενώ η ταχεία αντίδραση της γέφυρας με drone αφ' υψηλού, το οποίο όπως είπαμε είναι εφοδιασμένο με κάμερα υψηλής τεχνολογίας, η οποία σκανάρει την ίδια στιγμή μεγάλες επιφάνειες, θα αυξάνει την πιθανότητα εύρεσης του ναυαγού στο 99%.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ