23.8.2014 17:40

Ή λύσεις ή τίποτα

- ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ Η ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΓΟΝΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΣΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΑ ΕΚΤΕΛΕΣΟΥΝ

Ούτε παχιά λόγια, ούτε φρούδες ελπίδες, ούτε και ανεδαφικές υποσχέσεις ανεχόμαστε πλέον στα ζητήματα που αφορούν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση της Χίου με τα υπόλοιπα νησιά και το κέντρο. Προσπάθειες καταβλήθηκαν κατά το παρελθόν πολλές... Φως είδαμε μόνο στην περίπτωση της σταθερής και ικανοποιητικής πλέον σύνδεσης με τον Πειραιά από H.S.W. και Blue Star Ferries.

Ίσως όμως έφτασε η ώρα για γενναίες και ρηξικέλευθες αποφάσεις που να μεταβάλουν τον ακτοπλοϊκό χάρτη μια για πάντα, ιδιαίτερα όσον αφορά στη σύνδεση με τη Βόρεια Ελλάδα, τα άλλα νησιά και την αξιοποίηση του λιμένα των Μεστών.

Προς αυτή την κατεύθυνση και μόνο, η διημερίδα για την ακτοπλοΐα που θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα και την Τρίτη στη Μυτιλήνη, την οποία προκαλεί ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτ. Βαρβιτσιώτης, θα έχει κάποια αξία εάν υπάρξει και η ειλικρινής διάθεση για να μπει το μαχαίρι βαθιά στο κόκκαλο του προβλήματος.

Το «στοίχημα» της Μυτιλήνης

Στην διημερίδα που θα ξεκινήσει την Δευτέρα στις 11.30 στο υπουργείο Αιγαίου και θα παραβρεθούν μεταξύ άλλων ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτισώτης, ο Γεν. Γραμματέας υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου Αθαν. Μπούσιος και ο Γεν. Γραμματέας Λιμένων – Λιμενικής Πολιτικής Αθαν. Χριστόπουλος, μαζί με πλήθος φορέων και αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θα αναλυθεί η υπάρχουσα κατάσταση στην ακτοπλοΐα του Βορείου Αιγαίου και προφανώς θα παρουσιαστεί και το πλαίσιο των πρωτοβουλιών που θα αναλάβει το υπουργείο για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων.

Κανείς δεν μπορεί να προδικάσει τις προτάσεις Βαρβιτσιώτη. Μπορεί όμως να τις προκαλέσει. Ο υπουργός το τελευταίο διάστημα στη Βουλή αναφέρθηκε ουκ ολίγες φορές στα ακτοπλοϊκά προβλήματα χρησιμοποιώντας κατά κόρων ως παραδείγματα το ζήτημα της συγκοινωνίας των Ψαρών και της Λήμνου, δείγμα ότι στο υπουργείο εστιάζουν στις άγονες γραμμές που σήμερα εκτελούνται με σχεδόν απαράδεκτο τρόπο από συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή εταιρία, χωρίς καμία συνέπεια.

Ενδεχόμενα δε, η επιλογή Βαρβιτσιώτη να θέσει το πρόβλημα της ακτοπλοΐας  από τη Μυτιλήνη να έχει και ως απώτερο στόχο την διερεύνηση των αντιδράσεων που μπορεί να προκληθούν στην περίπτωση που αποφασιστεί ότι η Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου δεν μπορεί να συμμετάσχει με το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας της και τον υφιστάμενο (παλαιωμένο) στόλος της, σε άλλο διαγωνισμό για την κάλυψη των άγονων δρομολογίων, μιας και δεν εκτελεί ουσιαστικά μόνιμα δρομολόγια.

Παράλληλα, η επιτυχημένη σεζόν που διανύουν οι άλλες ακτοπλοϊκές εταιρίες στα τακτικά δρομολόγια (Β.Α. Αιγαίο – Κυκλάδες – Κρήτη) να αποτελέσει ένα προπομπό για τις προθέσεις του υπουργείου, ότι στο ναυτιλιακό χάρτη χωρούν μόνο όσοι μπορούν αποδεδειγμένα να εξυπηρετήσουν με συνέπεια τα νησιά. 

Σε κάθε περίπτωση, το στίγμα της διάθεσης του υπουργού και του επιτελείου του αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πρωτίστως για το αν υπάρχει η διάθεση να συγκρουστεί με συμφέροντα και νοοτροπίες που αντί να ανοίγουν ακτοπλοϊκές οδούς, τις περιορίζουν με αβάστακτες πλέον συνέπειες.

Από το παραβάν παρακολουθούν H.S.W. και Blue Star

Η διημερίδα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και για άλλους λόγους. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δυο μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρίες Hellenic Sea Ways και Blue Star Ferries εμφανίζονται έτοιμες να συζητήσουν την ανάληψη των ακτοπλοϊκών γραμμών Σάμου- Χίου – Μυτιλήνης – Λήμνου- Θεσσαλονίκης ή Καβάλας, εφόσον το υπουργείο θέσει σοβαρές προϋποθέσεις στις διαδικασίες του διαγωνισμού των άγονων γραμμών. «Η ακτοπλοϊκή ανάπτυξη των νησιών είναι συγκεκριμένη: Τακτική συγκοινωνία, σύγχρονα πλοία, μείωση της διάρκειας του ταξιδιού, ενδονησιωτικά δρομολόγια. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο οφείλει να υπάρξει ένα σταθερό πλαίσιο προδιαγραφών που πραγματικά να απαντά στις ανάγκες των νησιών και όχι στην οικονομική επιβίωση εταιριών με δεκάδες προβλήματα που αντί να προσφέρουν, ταλαιπωρούν και σπρώχνουν τα νησιά στην συγκοινωνιακή απαξίωση» αναφέρει στον «π» ακτοπλοϊκός πράκτορας, θεωρώντας ότι εφόσον η κατάσταση με τη ΝΕΛ ξεκαθαρίσει, θα βρουν πεδίο μόνιμης κάλυψης των γραμμών οι άλλες δυο εταιρίες που επιτυχημένα καλύπτουν τα τακτικά δρομολόγια.

Κι άλλες προτάσεις

Σειρά προτάσεων προς το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου προετοιμάζει και ο Κ. Τριαντάφυλλος, που ήδη επεξεργάζεται το ζήτημα της σύνδεσης των Μεστών με το Λαύριο μέσω Σάμου, σε μια προσπάθεια να αξιοποιηθεί σε μόνιμη βάση η δυτική «πύλη» του νησιού. Από το περιβάλλον του βουλευτή εξηγούν ότι από οποιαδήποτε αλλαγή στον ακτοπλοϊκό χάρτη είναι δεδομένο πως δεν μπορεί να λείπει ο λιμένας των Μεστών, ο μόνος σύγχρονος κεντρικός λιμένας στο Αιγαίο που μπορεί να διαδραματίσει πολλαπλό και πολύπλευρο ρόλο.  Στον χαιρετισμό που θα απευθύνει στην διημερίδα ο Κ. Τριαντάφυλλος θα αναφέρει εκτενώς το ζήτημα των Μεστών, αλλά και τα προβλήματα που παρουσιάζονται με τα Ψαρά.

Άγνωστη η εκπροσώπηση

Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό ποιοι από τη Χίο θα παραβρεθούν στην σημαντική ημερίδα για την ακτοπλοΐα. Δεδομένο θα πρέπει να θεωρείται ωστόσο ότι τόσο στελέχη της νέας Δημοτικής Αρχής όσο και της Περιφερειακής οφείλουν να δουν από κοντά τις εξελίξεις και να καταθέσουν τις προτάσεις τους. 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ