Να πιεστεί από τους τοπικούς φορείς η πολιτεία να κινήσει τις διαδικασίες έκδοσης των άδειών λειτουργίας Υδατοδρομίων, ζητά από τους τοπικούς φορείς η εταιρία Ελληνικά Υδατοδρόμια. Τα υδροπλάνα θα συνδέουν μεταξύ τους και με το διοικητικό κέντρο κάθε περιοχής, τα μικρά νησιά που δεν έχουν συγκοινωνιακές υποδομές ή εγκαταστάσεις. Τα υδροπλάνα θα εξυπηρετήσουν τον κόσμο και θα δημιουργήσουν και δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης.
«Από το 2012 προσπαθούμε, αλλά έχουμε καταφέρει να πάρουμε μόνο την άδεια για το υδατοδρόμιο της Κέρκυρας. Κάτι δεν πάει καλά», δηλώνει στον «π» ο Αντιπρόεδρος της εταιρίας Ελληνικά Υδατοδρόμια Κωνσταντίνος Τζεμπελίκος.
Την επένδυση υποστηρίζει και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου Χίου Νικόλαος Λίτινας, ο οποίος δηλώνει ότι πρέπει να έλθουν τα υδροπλάνα στη Χίο.
Συμπληρωματικό
Το νομοθετικό πλαίσιο θέτει τις 65 εργάσιμες ημέρες ως το μέγιστο απαιτούμενο διάστημα για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων. Όμως έχουν περάσει τρία χρόνια από την ημέρα που έχουν κατατεθεί οι αιτήσεις αδειοδότησης και έχει εκδοθεί μόνο μια! Η καθυστέρηση οφείλεται αποκλειστικά στην γραφειοκρατία της πολιτείας, δεν υπάρχει αθέμιτος εταιρικός ανταγωνισμός. Το υδροπλάνο είναι συμπληρωματικό -των υφιστάμενων- μέσο μεταφοράς. Δεν ανταγωνίζεται ούτε τα καράβια ούτε τα αεροπλάνα. Φέτος θα μπορούσε να είναι μία χρονιά πιλοτικής λειτουργίας των υδροπλάνων στην Ελλάδα. Δημιουργούμε νέα αγορά, δεν παίρνουμε από την πίττα των άλλων» σημειώνει.
Η εταιρία διαθέτει στόλο 18 σκαφών των 19 θέσεων το καθένα
Η εξασφάλιση
«Το Ελληνικό δημόσιο είναι συνέχεια απέναντι μας, δεν αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να είναι μαζί μας. Οι καθυστερήσεις μεταφράζονται σε έξοδα για τον ιδιώτη, ο οποίος αναγκάζεται να αποχωρεί. Η εξασφάλιση για τον επενδυτή, είναι η δημιουργία ενός σταθερού πλαισίου ανάπτυξης, το οποίο δεν υπάρχει. Εμείς αναλαμβάνουμε ένα ρίσκο, που θα αποφέρει μεγάλα κέρδη σε κάθε τοπική κοινωνία και στους ΟΤΑ. Οι πολίτες θα εξυπηρετούνται αποκτώντας εύκολη πρόσβαση σε αεροδρόμια και λιμάνια και η πολιτεία θα απολαύσει τις δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης που προσφέρει ένα ευέλικτο μέσο μεταφοράς. Θα επανακινήσει η αγορά, μπορεί να επεκταθεί η τουριστική περίοδος. Πολλοί δήμοι έχουν αναγνωρίσει την αξία της επένδυσης, έχουν δεσμευθεί ότι θα ξεκινήσουν τη διαδικασία της αδειοδότησης, αλλά δεν έχουν κάνει τίποτα ακόμη. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και ο δήμος Χίου», επισημαίνει.
Οι όροι
Προϋπόθεση, βέβαια, για την απόκτηση άδειας είναι να έχει υλοποιηθεί η υποδομή, δηλαδή το υδατοδρόμιο το οποίο αποτελείται, κατά βάση, από μία πλωτή εξέδρα και από ένα λυόμενο χώρο αναμονής των επιβατών.
« Είναι μία εύκολη κατασκευαστικά εγκατάσταση με κόστος από 80.000 έως 100.000 ευρώ, το οποίο καλύπτουν τα λιμενικά ταμεία ή οι οργανισμοί λιμένων, εάν είναι δημόσιος ο φορέας ανάπτυξης. Αν δεν δεχτούν να καλύψουν το κόστος και να εκδοθεί η άδεια χρήσης και λειτουργίας στο όνομα τους, τότε μπορούν να τα αναλάβουν ιδιώτες.
Όμως, επειδή οι ΟΤΑ δεν μπορούν να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα των δρομολογίων, η συγκεκριμένη εταιρία, θέτει ως προϋπόθεση δύο δεδομένα.
Πρώτον η άδεια να εκδίδεται στο όνομα του δημόσιου φορέα, για να προστατεύεται και το δημόσιο και κοινωνικό συμφέρον αν αποσυρθεί η εταιρεία. Παλιά, που δεν υπήρχαν αυτοί οι όροι, όταν αποτύγχαναν και έφευγαν οι επενδυτές, χανόταν μαζί τους και οι άδειες, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλα προβλήματα στους επόμενους εργολήπτες. Δεύτερον να υπάρχει εταιρική σύμβαση εργασίας ΟΤΑ - εταιρίας με ποσοστό που θα καθορίσουν μεταξύ τους οι συνεργαζόμενοι φορείς. Ο διαχειριστής θα καθορίζεται από τα συμβαλλόμενα μέρη. Στην Κέρκυρα η σχέση εργασίας είναι 51 για εμάς και 49% για το δήμο. Υπολογίζουμε ότι την πρώτη σεζόν θα της αποφέρει εισπράξεις περισσότερες από 80.000 ευρώ, δηλαδή θα κάνει απόσβεση του κόστους από το πρώτο έτος. Το Λιμενικό Ταμείο και η δημοτική αρχή Χίου απέρριψαν αυτή την πρόταση συνεργασίας και έχουν συνάψει συμφωνία με άλλη εταιρία, χαμηλού κόστους, που έχει αναλάβει να κατασκευάσει το υδατοδρόμιο με πολύ μικρό προϋπολογισμό. Φοβάμαι ότι η προσπάθεια δεν θα είναι βιώσιμη. Εμείς δεν μπαίνουμε σε λογικές και πρακτικές χαμηλού κόστους. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο δήμος και το Λιμενικό Ταμείο έχουν στη διάθεση τους και τη δική μας πρόταση, η οποία είναι πάντα σε ισχύ», προσθέτει.
Όμως και εδώ η προσπάθεια έχει λιμνάσει, η πολιτεία δεν έχει προχωρήσει στην έκδοση της άδειας και πρέπει δήμος και κοινωνία να πιέσουν την πολιτεία, γιατί η δρομολόγηση των υδροπλάνων θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη και στους δύο.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.