Την διαπίστωση ενός νησιού με λιγοστούς επισκέπτες μπορεί να την κάνει και ένα μικρό παιδί. Στην Ελλάδα των 20 εκατομμυρίων αφίξεων, η Χίος δεν έχει θέση και οι λόγοι είναι πολλοί και διόλου προφανείς, όπως οι περισσότεροι νομίζουμε.
Μια γενναία παραδοχή των όσων σήμερα... πληρώνουμε τουριστικά θα μπορούσε να είναι το γεγονός της ανύπαρκτης στόχευσης του τοπικού τουριστικού προϊόντος, της αδυναμίας καταγραφής του, του διάθεσης πολύτιμων πιστώσεων τα προηγούμενα χρόνια σε ενέργειες και δράσεις παντελώς άχρηστες όπως αποδεικνύεται σήμερα, που περισσότερο μπέρδεψαν τον επισκέπτη, παρά τον διαφώτισαν αναφορικά με τις δυνατότητες και τις προοπτικές του νησιού μας.
Μοναδική εξαίρεση, που δυστυχώς θα έχει ημερομηνία λήξης, είναι το ρεύμα των Τούρκων επισκεπτών. Αυτό, συνεχίζει να συντηρεί το εποχικό μας τουρισμό και τουλάχιστον δεν σπρώχνει στην άβυσσο τα ταμεία των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου στο νησί διατηρώντας τις σε καθεστώς «μηχανικής υποστήριξης».
Οι εποχές που οι διακοπές διαρκούσαν ένα μήνα έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Εφόσον το νησί δεν κατάφερε τις προηγούμενες δεκαετίες να καλύψει με μόνιμο τρόπο και όχι αποσπασματικά το θέμα των υποδομών, αναπόφευκτα «τουρίστας» έγινε ο Χιώτης της Αθήνας ή του εξωτερικού. Κι αυτοί όμως περιορίζουν πλέον στο απόλυτα αναγκαίο τη διαμονή τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των κρατήσεων για τα πλοία της γραμμής από τον Πειραιά, οι περισσότερες κρατήσεις εντοπίζονται στο διάστημα 25-26-27 Ιουλίου και οι περισσότερες αναχωρήσεις στο διάστημα 18-19-20 Αυγούστου. Οριακά λοιπόν στο μήνα περιορίζεται η βασική επισκεψιμότητα, χωρίς αυτό να προκαλεί κανένα προβληματισμό ή κάποια ενεργοποίηση.
Στον αντίποδα της ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας η αεροπορική δείχνει να κινείται στα ίδια επίπεδα όσον αφορά στην κίνηση του εξωτερικού, ενώ η αντίστοιχη του εσωτερικού εμφανίζει μια αύξηση της τάξης του 5%, που οφείλεται στις κατά περιόδους παροχές φθηνών εισιτηρίων από την Aegean.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον κάθε συζήτηση για τουριστική ανάκαμψη θεωρείται τουλάχιστον ανέφικτο αν όχι, εξωπραγματικό.
Στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας η Χίος δεν παρουσιάζεται ούτε καν στην κλίμακα των νησιών με υπολογίσιμη επισκεψιμότητα. Η κακή έως απαράδεκτη ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ των νησιών, αλλά και το πρόβλημα της αδυναμίας εξεύρεσης ακτοπλοϊκής εταιρίας για τη σύνδεση των Μεστών και των Ψαρών με το Λαύριο ή τη Ραφήνα κάνει το θέμα τόσο σοβαρό, ώστε να απασχολεί τον υπουργό Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτσιώτη στη Βουλή. «Εδώ και τρεις μήνες τα Ψαρά και τα Μεστά στερούνται σύνδεσης με το Λαύριο παρά το γεγονός ότι υπάρχει εταιρία που ανέλαβε την εκτέλεση του δρομολογίου. Πρέπει ο υπουργός να έχει τη δυνατότητα να παρέμβει στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και να δίνει λύσεις εφόσον η εταιρία δεν εκτελεί τις συμβατικές της υποχρεώσεις. Επιχορηγούμε το αεροπλάνο για την Πάρο με 4εκ. Ευρώ κι όμως, τα Ψαρά ή η Λήμνος ή τα Μεστά δεν έχουν σύνδεση», ανέφερε μεταξύ άλλων πιστεύοντας ακόμη και ο ίδιος ότι καταγράφονται κατάφωρες αδικίες στην διαδικασία.
Σε αυτά τα πλαίσια το Βορειονανατολικό Αιγαίο μοιάζει να είναι η «Ανταρτική» της Ελλάδας. Τόπος απρόσιτος, με εταιρίες που μονοπωλιακά ρυθμίζουν την κίνηση και ορίζουν πόσο πρέπει να κοστολογείται η άφιξη και η αναχώρηση του νησιώτη για τη σύνδεσή του με τον Πειραιά.
Σε παρόμοια πλαίσια κινείται εδώ και χρόνια το μονοπώλιο της Aegean αλλά και η συστηματική άρνηση της Sky Express να «απλώσει δίχτυα» συνδέοντας έστω μια φορά τη Χίο με την Κρήτη ή κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας.
Οι 20 μέρες τουρισμού είναι μόνο η αρχή... Αν δεν ξυπνήσουμε σύντομα δεν θα υπάρχουμε τουριστικά... ούτε μεταξύ μας...
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.