Τις επόμενες ημέρες, όπως γράφτηκε στον τοπικό τύπο, θα πραγματοποιηθεί σύσκεψη ‘’θεσμικών’’ προσώπων με αντικείμενο συζήτησης την υποβολή αιτήματος και ανάληψης πρωτοβουλιών ώστε τα δρομολόγια της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Χίου με τον Πειραιά να πραγματοποιούνται αντίστροφα από ό,τι σήμερα.
Δηλαδή: το πλοίο από Πειραιά να προσεγγίζει πρώτα την Μυτιλήνη στην συνέχεια την Χίο όπου θα παραμένει μέχρι το βράδυ για να αποπλεύσει για Μυτιλήνη-Πειραιά.
Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή γραμμή με την υφιστάμενη σήμερα σειρά προσέγγισης έχει λειτουργήσει αδιάκοπα περισσότερο από εξήντα χρόνια.
Το 1973 ήταν χρονιά ορόσημο για την ακτοπλοΐα λόγω της δρομολόγησης για πρώτη φορά στην Ελλάδα καθαρόαιμου Ro-Ro του αλησμόνητου Ε/Γ-Ο/Γ ΣΑΠΦΩ.
Η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου επιβάλλεται στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών του Β. Αιγαίου και συνδέει την Χίο και την Λέσβο με τον Πειραιά με την σημερινή ακολουθία προσέγγισης λιμένων η οποία προφανώς εξυπηρετούσε καλύτερα την αγορά, την πλοιοκτήτρια εταιρεία και τα πληρώματα των πλοίων της ΝΕΛ.
Πώς και εγείρεται σήμερα θέμα αλλαγής ρότας της εν λόγω γραμμής;
Η επικρατούσα σκέψη και προβληματισμός από την πλευρά του Επιμελητηρίου Χίου είναι, απ’ ό,τι πληροφορούμαι, ότι η άφιξη του πλοίου ξημερώματα στο λιμάνι μας λειτουργεί αποτρεπτικά για την επιλογή της Χίου ως τουριστικό προορισμό και τα πράγματα θα ήταν καλύτερα αν π.χ. η άφιξη ήταν στις 8 ή 9 το πρωί. Για να επιτευχθεί όμως αυτό πρέπει το πλοίο να προσεγγίζει πρώτα στην Μυτιλήνη.
Εκ του γεγονότος ότι δεν θα προσκληθώ να συμμετάσχω στην σύσκεψη καταθέτω δυο-τρεις προβληματισμούς που ίσως φανούν χρήσιμοι:
H ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών Χίου και Λέσβου εξυπηρετείται ανελλιπώς με την σημερινή ακολουθία προσεγγίσεων περισσότερο από εξήντα χρόνια και από διάφορες ναυτιλιακές εταιρίες. Αυτό και μόνο υποδηλώνει την διαχρονική και ισχυρή θέση της αγοράς σε αυτό το σχήμα αφιξαναχωρήσεων.
Αν η άφιξη του Ο/Γ-Ε/Γ πλοίου πραγματοποιείται στο νησί μας μετά από την Μυτιλήνη και ο απόπλους το βράδυ πρώτα από το λιμάνι μας αυτό σημαίνει ότι, το δρομολόγιο για τους επιβάτες της Χίου από και προς τον Πειραιά θα επιμηκυνθεί για τουλάχιστον τέσσερις ώρες (διάρκεια ταξιδιού και παραμονή στην Μυτιλήνη) και αντιθέτως θα ελαττωθούν οι ώρες ταξιδιού των επιβατών της Λέσβου (και έχω την εντύπωση ότι οι γείτονες θα τρίβουν τα χέρια τους).
Το γεγονός ότι η άφιξη στην Χίο πραγματοποιείται σε δύσκολη πράγματι ώρα, ιδιαίτερα για τον επιβάτη επισκέπτη της Χίου, δεν πρέπει να οδηγήσει σε διαδικασίες ανατροπής του σημερινού status που είναι βέβαιο ότι θα καταπονεί τους Χιώτες επιβάτες και θα προκαλέσει σοβαρά και πιθανόν ανυπέρβλητα προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία της πόλης και της ζωής των κατοίκων.
Η συνύπαρξη της πόλης της Μυτιλήνης με το λιμάνι της δεν έχει καμιά σχέση με της δικής μας και του κεντρικού μας λιμένα.
Είναι εύκολο να φανταστούμε την καθημερινή εικόνα της πόλης της Χίου (ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες) όταν, στο ξεκίνημα της καθημερινής δραστηριότητας και του κυκλοφοριακού φόρτου μεταξύ 8 και 9 το πρωί, προστεθεί μόνιμα η επιβάρυνση από την άφιξη του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου.
Επιπρόσθετα, το πλοίο μέχρι την αναχώρησή του το βράδυ για Μυτιλήνη-Πειραιά θα παραμένει για περίπου 12 ώρες στο ήδη προβληματικό λιμάνι μας και θα στερεί πολύτιμο χώρο για την υποδοχή και εξυπηρέτηση άλλων πλοίων.
Ας μην υποτιμηθεί και το ενδεχόμενο εμπορικών ζημιών στα καταστήματα εστίασης που θα τα ‘’σκιάζουν’’ επί 12ωρο τα 200 μέτρα του παραβεβλημένου πλοίου.
Η παγιωμένη για πολλές δεκαετίες ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας με το Κέντρο όπως είναι σήμερα έχει δημιουργήσει υποχρεώσεις-δεσμεύσεις σε ναυτιλιακές εταιρείες, πρακτορεία, επιβάτες, πληρώματα, λιμενικούς οργανισμούς, επιχειρήσεις κλπ και στα δυο νησιά.
Ως εκ τούτου ανατροπές τέτοιου μεγέθους δεν είναι εύκολες ειδικά όταν επηρεάζουν την κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα δυο διαφορετικών τόπων που σημαίνει ότι εμείς, οι Χιώτες, μπορεί να θέλουμε… τα θέλω μας όμως πρέπει να ταυτίζονται και με τα θέλω των «συντρόφων» μας εν προκειμένω των Λεσβίων. Δεν γνωρίζω αν έχει ξεκινήσει κάποια σχετική συζήτηση με τους γείτονες πριν τεθεί για διαβούλευση το εν λόγω θέμα στην Χίο.
Έχω πει και στο παρελθόν το επαναλαμβάνω και τώρα ότι η σημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση της Χίου ευρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο και πρέπει να διαφυλαχθεί.
Η οικονομική κρίση, η αύξηση καυσίμων, ο ανταγωνισμός από τα αεροπλάνα έχει επηρεάσει αρνητικά σε μεγάλο βαθμό τα οικονομικά αποτελέσματα των πλοίων που εξυπηρετούν την γραμμή και καλό είναι να είμαστε προσεκτικοί στις ‘’επιδιώξεις’’ μας αναφορικά με τις θαλάσσιες μεταφορές του τόπου μας.
Χωρίς να βαδίζουμε κατά πώς πρέπει και με προτεραιότητα στην βελτίωση των λιμενικών υποδομών μας θέτουμε ζητήματα αμφιλεγόμενης ωφέλειας για τον τόπο με ενδεχόμενο μη αναστρέψιμων δυσμενών καταστάσεων.
Είμαι ένθερμος οπαδός της καινοτομίας και των αλλαγών όμως, δεν πιστεύω ότι η οικονομική και τουριστική μας υπανάπτυξη οφείλεται στην άβολη ώρα άφιξης των πλοίων. Έχουμε πολλά να βελτιώσουμε πριν καταπιαστούμε με την «ουρά».
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.