Πριν λίγες μέρες ο πρωθυπουργός της Τουρκίας, Ρ. Τ. Ερντογάν, μιλώντας στην κοινοβουλευτική του ομάδα είπε πως η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής Χάλκης «είναι για μας θέμα στιγμής – αλλά αν πρόκειται να επιστρέψουμε κάτι, έχουμε το δικαίωμα να περιμένουμε κι’ εμείς κάποια επιστροφή».
Η ελληνική πλευρά, ως συνήθως, περιορίσθηκε σε μια γενικόλογη απάντηση. Εγώ, αμερόληπτα, θέλω να καταθέσω τις σκέψεις μου. Ο κος Ερντογάν μόνος του ομιλεί για επιστροφή κάποιου πράγματος. Πράγματι, περί αυτού πρόκειται. Η Τουρκία απαγόρευσε την λειτουργία της Θεολογικής Σχολής Χάλκης ανατρέποντας μονομερώς την τότε ισορροπία. Τώρα δε, θέλει ανταλλάγματα για να επαναφέρει τα πράγματα στην κατάσταση που υπήρχε τότε, το 1972. Μ’ αυτήν την μεθοδολογία και η Ελλάς θα μπορούσε να είχε κλείσει κάποια σχολεία ομοθρήσκων του και τώρα να λέγει «δώσε μου να σου δώσω».
Συνεχίζοντας ο κος πρωθυπουργός είπε «έχουμε στην Αθήνα δύο τεμένη που είναι Οθωμανική κληρονομιά. Είπαμε στην Ελλάδα, επιστρέψτε μας τα τεμένη αυτά να τα ανακαινίσουμε…..». Σε ποιον; Στα τεμένη αυτά δεν έχει κανένα δικαίωμα η Τουρκία ή η μουσουλμανική μειονότητα της Δυτικής Θράκης. Ο τούρκος πρωθυπουργός εμφανίζει τη χώρα του ως διάδοχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και ζητεί πράγματα τα οποία έχουν ήδη ρυθμισθεί από τη Συνθήκη της Λωζάνης. Η απαίτηση αυτή είναι κάτι καινούργιο. Και αν ακόμη τα τεμένη αυτά επαναλειτουργήσουν η Τουρκία δεν έχει καμιά σχέση μ’ αυτά.
Παρακάτω συνεχίζει και λέγει ότι «οι μουσουλμάνοι που πηγαίνουν στην Αθήνα δεν έχουν πού να προσευχηθούν». Εδώ εμφανίζεται ως ηγέτης του μουσουλμανικού κόσμου. Τούτο δεν ισχύει διότι ο Κεμάλ κατήργησε το χαλιφάτο και επομένως, η Τουρκία δεν είναι ηγέτιδα και προστάτιδα του μουσουλμανικού κόσμου όπως ήταν η Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Ο κος Ερντογάν είπε επίσης: «Από την άλλη όμως στη Δυτική Θράκη υπάρχουν 150 χιλιάδες ομοεθνείς μας.» Υπάρχουν ομόθρησκοι του και όχι ομοεθνείς του. Οι μουσουλμάνοι της Δ.Θ. είναι τουρκογενείς, πομάκοι και, αθίγγανοι. Συνεχίζει: «η ελληνική κυβέρνηση διορίζει τον αρχιμουφτή σαν να είναι υπάλληλός της. Λες και διορίζω εγώ τον Πατριάρχη». Ο μουφτής ασκεί εξουσία, ως ιεροδικαστής ενώ, ο Πατριάρχης δεν ασκεί εξουσία. Να σημειώσω πως στη Δ.Θ. ισχύει η Σαρία ενώ αυτή δεν ισχύει στην Τουρκία.
Αναφέρθηκε επίσης στο Ορφανοτροφείο της Πριγκήπου και την επιστροφή του εκ μέρους της Τουρκίας. Αυτό όμως επεστράφη ύστερα από καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου εις βάρος της Τουρκίας. Στα όσα βήματα έκανε η Τουρκία συμπεριέλαβε και την εκκλησία Αχνταμάρ στη λίμνη Βαν. Η εκκλησία αυτή είναι αρμενική γρηγοριανή και ασφαλώς δεν μπορεί να μας ζητά ανταλλάγματα γι’ αυτήν.
Δύο θετικά βήματα στα οποία αναφέρθηκε ο κος Ερντογάν και τα οποία οφείλω να αναγνωρίσω είναι η χορήγηση τουρκικής ιθαγένειας σε κληρικούς για να μπορεί να συγκροτείται η Σύνοδος και το δεύτερο είναι η χορήγηση αδείας για την τέλεση λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά και στην Ταρσό. Ως προς το πρώτο φθάσαμε στο σημείο να μην μπορεί να συγκροτηθεί Σύνοδος λόγω της εξοντώσεως της ελληνικής μειονότητας στην Κωνσταντινούπολη. Ως προς το δεύτερο ομολογώ πως είναι ένα θετικό βήμα.
Τέλος, ο πρωθυπουργός της Τουρκίας εκφράζει την απορία του για το ότι υπάρχουν κάποιοι στη χώρα του που λένε ότι έπρεπε να λυθεί και το θέμα αυτό (της Θεολογικής Σχολής). Για μένα αυτοί οι κάποιοι είναι το πιο ελπιδοφόρο πράγμα για την ίδια την Τουρκία και τον δυτικό προσανατολισμό της.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.