Αριθμητικά δεδομένα δεν διατηρώ την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, η γενική αίσθηση πάντως δεν μεταβάλλεται. Αυξάνεται διαρκώς το μερίδιο της αεροπορικής κίνησης στη σύνδεση του νησιού μας με την πρωτεύουσα σε ένα ποσοστό κυμαινόμενο 10-20% ανάλογα με το μήνα. Κάπου αντίστοιχη είναι η πτώση στη ακτοπλοϊκή κίνηση για τους 7 πρώτος μήνες του 2017. Κοινό γνώρισμα των δυο εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης από και προς τη Χίο για το κέντρο η αύξηση των δρομολογίων εντός του έτους. Οι γραμμές έχασαν το παραδοσιακό τους μονοπωλιακό χαρακτήρα, στην αγορά μπήκαν εξίσου δυνατοί ή πιο αδύναμοι παίκτες με αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό των δρομολογίων και κατά συνέπεια τις χαμηλότερες πληρότητες.
Για όσους δεν το έχουμε επαρκώς κατανοήσει ήδη από τα φουγάρα των πλοίων της ακτοπλοΐας έχουν βγει οι πρώτοι προειδοποιητικοί καπνοί. Οι χαμηλές πληρότητες των δρομολογίων, με εξαίρεση κάπως την περίοδο 20 Ιουλίου – 30 Αυγούστου, θα υποχρεώσουν τις εταιρείες να επανεξετάσουν την καθημερινή σύνδεση για το χειμώνα του 2018 με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινότητα μας και την αντίστοιχη ισορροπία με το αεροπορικό κόστος μετακίνησης.
Πριν μας πιάσει η αριστερή λόξα μας κι αρχίζουμε να συζητάμε λύσεις κατάληψης του προβλήτα ή άλλου είδους επαναστατικά γυμνάσματα, καιρός είναι να δούμε κατάματα το υπαρκτό πρόβλημα. Κανένας επιχειρηματίας δεν ασκεί δωρεάν κοινωνική πολιτική, την οποία πληρώνει ο ίδιος από την τσέπη του και μάλιστα με πανάκριβες επιπτώσεις. Δρομολόγια θα έχουμε όσα επιτρέπει η επιβατική κίνηση. Πέφτει, για τους δικούς της λόγους, πολύ πιθανόν να ακολουθήσει αντίστοιχη πτώση και των δρομολογίων.
Να, το πρόβλημα. Τα νησιά του Βορείου Αιγαίου παραμένουν ρηχό πιάτο για την ακτοπλοΐα. Μη αναπτύσσοντας δυναμική τουρισμού, τα πλοία που τα εξυπηρετούν είναι υποχρεωμένα να μετακινούν ημερησίως το ποσοστό από τις 150.000 μόνιμους κατοίκους που είναι αναγκαίο να ταξιδέψουν με τον αραμπά των 8 ωρών για τη Χίο και σχεδόν 12 ωρών για τη Λέσβο. Οι στιγμιαίες στο χρόνο εξάρσεις της φοιτητικής μεταφοράς δεν καλύπτουν τις ζημιές. Η μειωμένη, παράλληλα, πρωτογενής παραγωγή δεν επιτρέπει την αναπλήρωση των κενών από τη μετακίνηση φορτηγών.
Θέλουμε επαρκή δρομολόγια; Έχουμε την ευθύνη να ανεβάσουμε ρυθμούς στην οικονομική ζωή μας ή να πείσουμε το κράτος να επιδοτεί μέρος της χειμερινής εκτέλεσης τους, αστείο ενδεχόμενο για συζήτηση. Κάθε άλλη μας αντίδραση θα είναι για την τιμή των όπλων ή την ικανοποίηση της αγωνιστικής ουτοπίας μας. Το αποτέλεσμα φοβάμαι ότι θα παραμείνει το ίδιο.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.