Στις 26 Νοεμβρίου του 2013 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που είναι υπεύθυνοι για θέματα ανάπτυξης κατέθεσαν μια απλή κοινοβουλευτική ερώτηση: «στη βάση ποιου αναπτυξιακού σχεδίου και ποιου γενικότερου σχεδιασμού επιχειρείται η ολοκλήρωση της παραχώρησης μεγάλου μέρους του κεντρικού λιμένα της Χίου;». Οι βουλευτές επισήμαιναν το αυτονόητο, ότι «η επιλογή της ιδιωτικοποίησης κρίσιμων συγκοινωνιακών υποδομών, όπως αυτή των αερολιμένων και λιμένων μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, μπορεί να έχει εξαιρετικά αρνητικές συνέπειες σε περιοχές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως είναι οι νησιωτικές και ακριτικές περιοχές, καθώς μπορεί να σταθεί εμπόδιο τόσο στην ανάπτυξή τους όσο και στην εξυπηρέτηση των αναγκών της τοπικής κοινωνίας». Δικαιούνται νομίζω να γνωρίσουν οι πολίτες του νησιού τις μέχρι τώρα απαντήσεις.
Στις 30 Δεκεμβρίου του 2013 ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας απάντησε ότι «το θέμα δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητά του» και ότι «αρμόδια να απαντήσουν είναι τα συνερωτώμενα Υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων». Όμως, στις 18 Δεκεμβρίου 2013, ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων είχε ήδη δηλώσει και αυτός αναρμοδιότητα: «σας πληροφορούμε ότι οι διαδικασίες αξιοποίησης αποκρατικοποίησης των αεροδρομίων της χώρας αποτελεί αντικείμενο του ΤΑΙΠΕΔ και ως εκ τούτου αρμόδιο να απαντήσει είναι το συνερωτώμενο Υπουργείο Οικονομικών».
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου απαντά στις 31 Δεκεμβρίου 2013 με μια ταυτολογία, δηλώνοντας ότι από την ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ συνεκτιμώνται «το όφελος για την εθνική οικονομία, τον εκάστοτε λιμένα αλλά και την τοπική κοινωνία». Τίποτα πιο συγκεκριμένο για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αυτό και τη συμβολή του υπουργείου του. Τη σκυτάλη των απαντήσεων (για την ακρίβεια των μη απαντήσεων) παίρνει στις 13 Ιανουαρίου του 2013 η Υπουργός Τουρισμού, δηλώνοντας ότι «όπως προκύπτει από τα αρχεία του Υπουργείου, μέχρι σήμερα δεν έχει υποβληθεί βάσει του ν. 2160/93 αίτημα εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ ή άλλου φορέα για έγκριση χωροθέτηση τουριστικών σκαφών εντός της ζώνης του εμπορικού λιμένα». Δηλαδή αποφεύγει το ζήτημα δηλώνοντας ανενημέρωτη για τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για τη Χίο.
Ενημερωμένοι και αρμόδιοι είναι στην πραγματικότητα και οι τέσσερις της πολιτικής αυτής κολοκυθιάς. Αν δεν είναι έτσι, τότε γιατί στις 5 Ιουλίου του 2013 βρίσκουμε τις υπογραφές όλων τους στο ΦΕΚ με το οποίο ως «Μέλη της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων» παραχωρούν το 40% του κεντρικού λιμένα της Χίου; Ή γιατί τους βρίσκουμε να δίνουν συνεντεύξεις τύπου μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ για να υπερθεματίσουν για την απόφαση παραχώρησης περιφερειακών αεροδρομίων (υπουργός ανάπτυξης, συνέντευξη 7 Μαρτίου 2013) και λιμένων (υπουργός τουρισμού, συνέντευξη στις 28 Μαρτίου 2013), μεταξύ αυτών της Χίου;
Η πολιτική αμνησία είναι νομίζω εδώ ένα σύμπτωμα ενός μεγαλύτερου προβλήματος. Αυτό έχει να κάνει με τη δήλωση αναρμοδιότητας για την αναπτυξιακή πολιτική των καθ’ ύλη αρμόδιων υπουργών, με την οποία επισημοποιείται ότι η φιλομνημονιακή συγκυβέρνηση δεν αναγνωρίζει ως αντικείμενό της την αναπτυξιακή πολιτική. Το αντικείμενο αυτό εκχωρείται στο ΤΑΙΠΕΔ. Όμως, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ως αντικείμενό του την ανάπτυξη. Παραχωρεί τη δημόσια περιουσία στη βάση προκηρύξεων που δεν περιλαμβάνουν τη δέσμευση για διατύπωση συγκεκριμένων αναπτυξιακών προτάσεων. Χρήματα θέλει να συγκεντρώσει, καταρχήν για να πληρώσει τα πολλά και ακριβά νομικά και τεχνικά γραφεία συμβούλων που επιλέγει όπως θέλει, και στη συνέχεια για να μαζέψει ίσως κάτι λίγο που θα χαραμισθεί κι αυτό στην αποπληρωμή-αναπαραγωγή ενός φαύλου κύκλου χρέους. Αλλοίμονο στη Χίο και στην κάθε Χίο που θα απολέσει ότι πιο πολύτιμο έχει, χάνοντας τη δυνατότητα να σχεδιάσει ώστε να το αναβαθμίσει και να το αξιοποιήσει προς όφελος της ανάπτυξης με βάση το δημόσιο συμφέρον, τις ανάγκες δηλαδή και τις προτιμήσεις των πολλών.
Δεν είναι όμως μόνο οι υπουργοί της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ που παίζουν την κολοκυθιά με το μέλλον των κρισιμότερων υποδομών της Χίου. Το ίδιο κάνουν, εδώ και πολύ καιρό, οι βουλευτές και οι αιρετοί του νομού που εκλέχτηκαν με την υποστήριξη των κομμάτων αυτών. Οι βουλευτές δεσμεύτηκαν ότι η παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ δεν θα αφορούσε το κεντρικό λιμάνι και δεν ανέλαβαν ποτέ την ευθύνη όταν η δέσμευση αυτή αποδείχθηκε έωλη. Ο δήμαρχος και ο αντιπεριφερειάρχης, οι οποίο δεσμεύτηκαν εδώ και πολλούς μήνες ότι θα διαπραγματευτούν με το ΤΑΙΠΕΔ, απωθούν το αίτημα σημαντικών φορέων του νησιού για προσφυγή στο Συμβούλιο της Eπικρατείας.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ανακοινώσει ότι προχωράει. Βρισκόμαστε δηλαδή μια στιγμή πριν την αδιαφανή παραχώρηση για σαράντα χρόνια των πιο βασικών υποδομών του νησιού. Οι τοπικοί βουλευτές και αιρετοί δεν έχουν ακόμη διατυπώσει δημοσίως κανένα σχέδιο ανάπτυξης που θα δικαιολογούσε την παραχώρηση αυτή. Αφού είναι τόσο σίγουροι ότι ΤΑΙΠΕΔ σημαίνει για τη Χίο ανάπτυξη, ας εμφανιστούν μπροστά στην κοινωνία της Χίου για να το δικαιολογήσουν. Ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε εξαρχής ότι το ζήτημα είναι κορυφαίας σημασίας για τη Χίο και κανείς (και πρώτος ο ΣΥΡΙΖΑ) δεν δικαιούται να τοποθετείται με βεβαιότητες και απολυτότητες. Πόσο μάλλον που τα όποια δεδομένα έχουν επιμελημένα κρατηθεί μυστικά. Επιτρέπεται και η καλή και η κακή προδιάθεση. Δεν επιτρέπεται όμως σε κανέναν να μην τοποθετείται καθόλου, παίζοντας μια πολιτική κολοκυθιά που δεν ταιριάζει ούτε με τη σοβαρότητα του ζητήματος ούτε με την κρισιμότητα της συγκυρίας.
Η πρόσκληση-πρόκληση σε δημόσια συζήτηση για το θέμα, έστω και τώρα, είναι ανοιχτή. Ας επιλέξουν οι ίδιοι οι τοπικοί βουλευτές και αιρετοί τη διαδικασία και το συντονιστή της συζήτησης. Ας σταματήσει το παιχνίδι της κολοκυθιάς με το μέλλον του νησιού κι ας έλθουν να ενημερώσουν για το όποιο σχέδιο ανάπτυξης έχουν (αν έχουν) σε σχέση με την παραχώρηση στο ΤΑΙΠΕΔ. Ας έλθουν να πείσουν τους φορείς και την κοινωνία ότι δεν έχουν λόγο να ανησυχούν.
Τέλης Τύμπας
Πανεπιστημιακός, Θεματική Ανάπτυξης ΣΥΡΙΖΑ Χίου
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.