Πάνω – κάτω ίδια είναι η κατάληξη της συζήτησης κάθε φορά που οδηγείται σε αδιέξοδο. Βασικός πυλώνας ανάπτυξης της Χίου ήταν και παραμένει η σύνδεση της με τη ναυτιλία. Σωστή η διαπίστωση, πρακτικά όμως πώς είναι εφαρμόσιμη; Η επίδραση της τεχνολογίας στα πλοία έχει δημιουργήσει επαγγελματικές ανακατατάξεις. Η σύνθεση των πληρωμάτων χωρίστηκε στους ναυτικούς γέφυρας και το κατώτερο πλήρωμα. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνειδητοποιούν ότι έμπειρο και καταρτισμένο δυναμικό τους χρειάζεται μόνο για την πρώτη κατηγορία, επομένως μειώνουν το εργασιακό κόστος με επιλογές ανειδίκευτου προσωπικού από την Ασία ή και την Αφρική. Λιγότερες ενεργές θέσεις εργασίας επομένως για τους Έλληνες, το δίδαξαν πια καλά οι περασμένες δεκαετίες.
Οι πιο ουτοπιστές όριζαν τη σύνδεση του νησιού με τη ναυτιλία με τον στόχο μεταφοράς έδρας των γηγενών ναυτιλιακών εταιρειών από το City ή τον Πειραιά στη Χίο. Μια ουτοπία εφαρμόσιμη μόνο σε εξαιρετικές περιστάσεις, τις οποίες η ανθρωπότητα απεύχεται να τις ζήσει.
Τρίτη διέξοδος αποτέλεσε η ναυτική εκπαίδευση. Διασκορπισμένη και ανολοκλήρωτη σε πολλούς τομείς θα αποκτήσει πρωτεύουσα σε όποια πόλη βιαστεί και λειτουργήσει συντονισμένα. Το παλεύει προς αυτή την κατεύθυνση η Κύπρος και μάλλον βρίσκεται κάποια λίγα βήματα πιο μπροστά.
Στη Χίο και τις Οινούσσες η ελληνική πολιτεία τοποθέτησε δυο Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και ένα Ναυτικό Επαγγελματικό Λύκειο. Από μόνη της τα τελευταία χρόνια η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει εγκαταστήσει εταιρείες απόκτησης μικρότερων διπλωμάτων, περισσότερο για να εκμεταλλευτεί τη σημαντική – ακόμα – ποσόστωση των Χιωτών ναυτικών στη συνολική σύνθεση του ναυτικού κόσμου της χώρας.
Έρχεται τώρα η εξαγγελία του Ιδρύματος «Μ. Τσάκος» για τη δημιουργία Ιδιωτικού Ναυτικού Λυκείου. Το πρώτο θεμέλιο σε μια προοπτική με πολλά ακόμα στάδια. Η πρωτοβουλία αυτή θα απλώσει τις ρίζες της μόνο αν δεν περιοριστεί ως φυτώριο μιας συγκεκριμένης ναυτιλιακής εταιρείας. Μόνο αν οι υπόλοιποι της χιακής ναυτιλιακής οικογένειας την αντιμετωπίσουν ως τον πρώτο λίθο ενός οικοδομήματος στο οποίο όλοι οφείλουν να χτίσουν και να επενδύσουν. Απαιτείται μια ολοκληρωμένη μελέτη μετατροπής της Χίου σε ναυτιλιακό εκπαιδευτικό κέντρο της χώρας και στη συνέχεια μια κλήση του Δήμου και της κοινωνίας στους υπόλοιπους ισχυρούς της χιακής ναυτιλίας να συνεχίσουν ό,τι σήμερα ξεκινά απ’ την πρωτοβουλία του Ιδρύματος. Δεν είναι εύκολη η προσπάθεια, σκοντάφτει στους ανταγωνισμούς μεταξύ των πλοιοκτητών. Δεν είναι όμως κι ακατόρθωτη.
Πολλοί, τέλος, θα αναρωτηθούν, μα δεν είχε άλλες επιλογές επένδυσης ο Τσάκος; Προφανώς συμμερίστηκε το «ο καθένας στη δουλειά του κι ο Κοράκης στα γλυκά του».... Απόλυτο δικαίωμα του, δεν νομίζω ότι βλάπτει κανέναν.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.