Συγκεχυμένες και χωρίς τον απαιτούμενο σοβαρό σχεδιασμό διαφαίνονται οι συνθήκες για την ένταξη των παιδιών των προσφύγων στην εκπαίδευση.
Η διαμορφωμένη άποψη από πλευράς κυβέρνησης που εκφράστηκε και από τον Γ. Μουζάλα κατά την τελευταία του επίσκεψη στη Χίο, είναι ότι το νησί μας όπως και η Λέσβος είναι νησιά transit, οι πρόσφυγες δεν θα μείνουν εδώ μόνιμα, οπότε σε αυτή τη φάση, δεν εξετάζεται η δημιουργία δομών για την ένταξη των προσφυγόπουλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Ωστόσο τόσο οι ρυθμοί εξέτασης και επεξεργασίας των αιτήσεων ασύλου όσο και η ίδια η πραγματικότητα διαψεύδουν στην πράξη τα λεγόμενα του υπουργού αφού υπάρχουν πρόσφυγες με τουλάχιστον 4μηνη μέχρι στιγμής παραμονή στη Χίο.
Μέχρι σήμερα στο νησί, μόνο εθελοντικές ομάδες και Μ.Κ.Ο, δραστηριοποιούνται για την εκπαίδευση και απασχόληση κυρίως των προσφυγόπουλων σε ένα κομμάτι όπου το υπουργείο Παιδείας θα έπρεπε όχι μόνο να έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο αλλά και την εποπτεία και τον έλεγχο των δράσεων.
Η σύσκεψη
Με βάση τα παραπάνω και σε μια προσπάθεια προετοιμασίας και προεργασίας για τη δημιουργία ξέχωρων δομών ή την ένταξη των παιδιά στην εκπαιδευτική διαδικασία, πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Αθήνα σύσκεψη με τους περιφερειακούς διευθυντές Εκπαίδευσης, παρόντος και του περιφερειακού διευθυντή βορείου Αιγαίου Αριστείδη Καλάργαλη κι αναμένεται από το υπουργείο η έκδοση εγκυκλίου που θα καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο θα ενταχθούν τα παιδιά των προσφύγων στην εκπαίδευση.
Η χρηματοδότηση
Καμία από τις προτάσεις της Επιστημονικής Επιτροπής, κατά τη γνώμη της, δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς χρηματοδότηση από εθνικούς ή διεθνείς πόρους: «Είναι λοιπόν απαραίτητο να δημιουργηθεί στο υπουργείο μια ομάδα η οποία θα εντοπίζει πηγές χρηματοδότησης, θα διαμορφώνει υπό την πολιτική εποπτεία του Υπουργείου τις οικονομικές συμφωνίες, θα οργανώνει τη διεκδίκηση, την κατανομή και την εκταμίευση των κονδυλίων κ.λπ.», ειπώθηκε χαρακτηριστικά.
Η ομάδα αυτή προτείνεται να σκεφτεί τρόπους πρόσθετης χρηματοδότησης των σχολείων που θα δέχονται τους πρόσφυγες μαθητές, καθώς και για το ζήτημα των αυξημένων εξόδων μετακίνησης παιδιών από και προς τα Κέντρα Φιλοξενίας για την εκπαίδευσή τους. Για την εξασφάλιση χρηματοδότησης, όπως επισημαίνει, απαραίτητες είναι οι συνέργειες με διεθνείς οργανισμούς και ΜΚΟ, καθώς και το ενδεχόμενο αναζήτησης χορηγιών από ιδρύματα ή εταιρείες για την οικονομική ενίσχυση συγκεκριμένων δράσεων.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου παιδείας, αυτή τη στιγμή στη Χίο υπάρχουν καταγεγραμμένα 824 παιδιά. Στη ΒΙΑΛ υπάρχουν 30 βρέφη έως 1 ετών, 306 παιδιά ηλικίας από 1-12 και 118 από 12-18. Επίσης στη Σούδα χωρίς να υπάρχει αναλυτική ηλικιακή κατανομή υπάρχουν 300 παιδιά και έφηβοι.
Οι προτάσεις
Σε πρώτη φάση, προτείνονται δράσεις για τους καλοκαιρινούς μήνες μέσα στους καταυλισμούς (δημιουργική απασχόληση με παράλληλο στόχο την εκμάθηση στοιχείων της ελληνικής γλώσσας) αλλά και εκτός των χώρων φιλοξενίας (κατασκηνώσεις, ψυχαγωγία, επισκέψεις σε μουσεία κ.ά.).
Σε δεύτερη φάση, παρουσιάζονται σενάρια για τη λειτουργία χώρων προσχολικής εκπαίδευσης εντός των καταυλισμών, για τη σταδιακή ένταξη των παιδιών 7 - 13 ετών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα (τάξεις υποδοχής, μαθήματα απογευματινά) καθώς και εκπαιδευτικές δράσεις για τους εφήβους μεγαλύτερης ηλικίας.
Το σχολικό έτος 2016 - 2017 θα είναι μία μεταβατική χρονιά, κατά τη διάρκεια της οποίας θα ξεκινήσουν τα πρώτα βήματα ένταξης με διαφοροποιημένα σενάρια ανά καταυλισμό, ανά περιοχή και ανά ηλικιακή ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, η επιτροπή προτείνει τάξεις υποδοχής ή απογευματινά μαθήματα σε σχολεία για τα περισσότερα παιδιά, ένταξη περιορισμένου αριθμού προσφυγοπαίδων με στοιχειώδεις γνώσεις Ελληνικών στο πρωινό πρόγραμμα και μικρές παρεμβάσεις στο πρωινό πρόγραμμα, όπου αυτό είναι εφικτό.
Ανά ηλικία
Ειδικότερα, η Επιτροπή προτείνει όσα παιδιά είναι κάτω από 3 ετών να παραμείνουν υπό την ευθύνη των γονέων τους, όσα είναι από 3-7 ετών να παραμείνουν σε χώρους κοντά στους γονείς τους (στα Κέντρα Φιλοξενίας, εφόσον οι γονείς διαμένουν σε αυτά) και να παρακολουθήσουν κάποια μορφή προσχολικής εκπαίδευσης.
Όσα είναι 7 έως 12 ετών, προτείνει να ακολουθήσουν τάξεις υποδοχής ή άλλες εναλλακτικές μορφές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με την ηλικία, την προηγούμενη εκπαίδευσή τους ή τις μαθησιακές τους ικανότητες.
Όσα είναι άνω των 12 ετών, προτείνεται να ακολουθήσουν τάξεις υποδοχής ή άλλες εναλλακτικές μορφές υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με την ηλικία, την προηγούμενη εκπαίδευσή τους ή τις μαθησιακές τους ικανότητες.
Τα παιδιά από 15 έως 18 ετών προτείνεται να ακολουθήσουν τάξεις υποδοχής ή άλλες εναλλακτικές μορφές μη υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδο λυκείου) ανάλογα με την ηλικία, την προηγούμενη εκπαίδευσή τους ή τις μαθησιακές τους ικανότητες και να ενταχθούν σε μορφές τυπικής ή άτυπης τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης. Εξετάζεται, επίσης, και η συνέχιση σπουδών των ήδη σπουδαστών προσφύγων.
* Με στοιχεία από το «ΕΜΠΡΟΣ»
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.