Είναι ενθαρρυντικό που Χιώτες εφοπλιστές αποφασίζουν να επενδύσουν στην πατρώα γη με ότι καλύτερο σχέδιο μπορούν όπως άλλωστε εκείνοι πιστεύουν, είναι όμως ταυτόχρονα απογοητευτικό να πιστεύει κανείς ότι το σχέδιο που παρουσιάζεται για την αναγέννηση των εγκαταστάσεων «Κεραμεία Χίου- Ελέφας» δεν ακολουθεί την αποτυχημένη συνταγή ανάπτυξης τουριστικών κατοικιών και τζόγου που δεν συνάδουν με μία περιοχή που πρέπει να διαφυλαχτεί η πολιτιστική, βιομηχανική και περιβαλλοντική κληρονομιά του.
Η επωνυμία «Ελέφας» δόθηκε στην εργοστασιακή μονάδα λόγω του ότι βρέθηκε σκελετός προϊστορικού μαμούθ στο ορυχείο εξόρυξης της πρώτης ύλης και το οποίο εκτίθεται στο Παλαιοντολογικό μουσείο Αθηνών. Η περιοχή πιστεύεται ότι χρήζει μεγάλης περαιτέρω έρευνας για την ανακάλυψη και άλλων σημαντικών παλαιοντολογικών ευρημάτων. Εδώ υπάρχει ένας τεχνητός υγρότοπος και όλοι γνωρίζουμε την σημασία που έχει για το νησί μας η ορθή διαχείριση των υγροβιότοπων[1].
Γνωρίζω ότι θα πέσω θύμα έντονης κριτικής από κάποιους ότι διώχνω επενδύσεις ότι μου αρέσει η «ψωροκώσταινα» Ελλάδα θα απαντήσω όμως σε αυτούς ότι ανάπτυξη δεν είναι το Καζίνο και οι παίχτες του που είναι εξαρτημένοι «υπεύθυνα», και όπως ανάπτυξη δεν είναι η δόμηση και η κατασκευή δρόμων πάνω σε ρέματα ώστε να έρχεται αργότερα ο Δήμος να προτείνει δαπάνες πολλών χιλιάδων ευρώ για να μη υπάρχουν πλημμυρικά φαινόμενα[2]. Παρεμπιπτόντως να σημειώσω ότι η διαβούλευση για την αποκατάσταση των προβλημάτων στα ρέματα λήγει στις 6/8 και να αναφερθώ για τον εγκιβωτισμό του Παρθένη λόγω της κατασκευής δρόμου ότι θα έπρεπε να προστατευθεί όπως αναφέρεται στην σελίδα 33 του Γ.Π.Σ. Δημοτικής Ενότητας Χίου Β’ Φάση[3].
Τα Κεραμεία Χίου της οικογένειας Μίχαλου αναφέρεται ότι κατασκευάστηκαν για να φέρουν δουλειές στους κατοίκους από τις κοντινές περιοχές και σε αυτό το σημείο επικροτώ την θέληση κάποιων να φέρουν δουλειές στο νησί, Επίσης είναι πολύ καλό το γεγονός ότι υπάρχει θέληση για επαναχρησιμοποίηση κτιρίων και μάλιστα αρχιτεκτονικού και βιομηχανικού ενδιαφέροντος όπως είναι τα Κεραμεία.
Αν όμως κοιτάξουμε την επένδυση που προτείνετε έξω από τα παραπάνω κριτήρια τότε θα δούμε ότι ζητείται η δόμηση σε περιοχή περιβαλλοντικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, η κατασκευή ενός μεγάλου τουριστικού χωριού φέρνοντας μία αποτυχημένη συνταγή τουριστικής ανάπτυξης που κατέρρευσε σε χώρες όπως η Ισπανία. Άλλωστε ο «θεσμός» των Fast Truck επενδύσεων εφευρέθηκε για να παρακάμπτει κάθε έννοια προστασίας πολιτιστικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα ενός τόπου.
Επίσης τέτοιου τύπου ξενοδοχειακές μονάδες ελάχιστα βοηθούν την τοπική μικρομεσαία επιχείρηση και αυτό γίνεται ολοφάνερο τον τελευταίο καιρό από τις χιλιάδες επισκέψεις Τούρκων τουριστών και των αγορών που κάνουν στην αγορά.
Εν κατακλείδι θα πρότεινα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές να αλλάξουν ριζικά τον σχεδιασμό τους δημιουργώντας μία μονάδα που θα εκμεταλλεύεται άριστα τα δεδομένα της περιοχής που γειτνιάζει πρωτίστως προστατεύοντας τα και θα προσφέρει τα μέγιστα στην τοπική οικονομία και στην παγκόσμια τουριστική προβολή του νησιού.
Στους αρμόδιους φορείς προτείνω την ακύρωση της εξέτασης αυτού του επενδυτικού σχεδίου και την παροχή βοήθειας στο ανασχεδιασμό που πρέπει να γίνει από τους Χιώτες επενδυτές.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.