Οι σημαντικές επιπτώσεις και η ψυχική εξάντληση των παιδιών μετά τις περιόδους καραντίνας, δεν επιτρέπουν να κυλήσει και φέτος η χρονιά με κλειστά σχολεία. Οι νέοι μας κάθε ηλικίας, ιδίως αυτοί των μεγαλουπόλεων που ζουν σε μικρά διαμερίσματα δίχως μπαλκόνια ή κήπο, έχουν φτάσει πολύ κοντά στο καταθλιπτικό συναίσθημα, την παραίτηση, τον διαδικτυακό εθισμό και τις εκφράσεις βίας που αυξήθηκαν σημαντικά, καθώς και τις εκρήξεις θυμού, τις φοβίες και την παλινδρόμηση παιδιών σε συμπεριφορές μικρότερης ηλικίας.
Υπάρχουν όμως και επιπτώσεις και στην σωματική υγεία των παιδιών, καθώς και επιβάρυνση των παιδιών με χρόνια νοσήματα και ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές. Οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες ενισχύθηκαν με ιδιαίτερες επιπτώσεις στα παιδιά πρόσφυγες και τα παιδιά οικογενειών χαμηλού εισοδήματος. Μαθησιακά διαπιστώθηκαν: πτώση της σχολικής επίδοσης, ιδιαίτερη δυσκολία στα θετικής κατεύθυνσης μαθήματα και εμπέδωση του ενός τρίτου της διδακτέας ύλης. Παιδιά με προηγούμενες χαμηλές επιδόσεις απομακρύνθηκαν από τη σχολική διαδικασία και εκδήλωσαν σχολική άρνηση. Αρέσκονται στον «καναπέ» και δεν μετακινούνται απ΄το πρωί ως το βράδυ από την θέση τους.
Οι συμπεριφορές διαδικτυακής εξάρτησης έφτασαν στον εφηβικό πληθυσμό, στο 60% έναντι 40% προ καραντίνας. Πολλοί μαθητές εκδηλώνουν σοβαρή παραίτηση από καθημερινές υποχρεώσεις και δραστηριότητες. Στα παιδιά ακόμη παρατηρείται, όπως λένε οι ειδικοί, σημαντική συσχέτιση με διατροφικές παρεκτροπές που έχουν ως συνέπεια την αύξηση του βάρους τους ακόμη και την παχυσαρκία. Υπάρχει έλλειμμα φυσικής άσκησης και επιβάρυνση της σωματικής τους υγείας, καθώς και αναστροφή του ωραρίου του ύπνου, άγχος, καταθλιπτικό συναίσθημα και απόσυρση από την ενεργή ζωή.
Τα αγόρια ασχολούνται κυρίως με ηλεκτρονικά παιχνίδια και εκδηλώνουν θυμό, βίαιες συμπεριφορές και επιθετικότητα, ενώ τα κορίτσια επιδίδονται σε υπερβολική χρήση των κοινωνικών δικτύων με εκφράσεις απόσυρσης χαμηλής αυτοεκτίμησης και καταθλιπτικού συναισθήματος.
Ο διαδικτυακός εκφοβισμός που παρατηρείται μέσα από απειλητικά ή προσβλητικά μηνύματα, η αυθαίρετη χρήση προσωπικών δεδομένων και φωτογραφιών και ακραίες επιθέσεις βίας/στιγματισμός ομάδων είναι επίσης αξιοπρόσεκτος γιατί έχει πολλαπλασιαστεί..
Εν γένει οι επιπτώσεις στους μαθητές/τριες είναι σημαντικές και μετρήσιμες στην covid-19 εποχή, δεν έχουν τελειωμό και απασχολούν ήδη πολύ κόσμο.
Ας μη ξεχνούμε ότι τα παιδιά αποτελούν ευάλωτη ομάδα που βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης και οι μεταβολές του άμεσου περιβάλλοντός τους μπορεί να παγιώσουν συνήθειες και συμπεριφορές που θα καθορίσουν την ποιότητα ζωής τους στο παρόν αλλά και το μέλλον. Ξεκάθαρο είναι ότι επιδρούν στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.
Επομένως, καθίσταται αδήριτη ανάγκη, για όλους τους παραπάνω λόγους, η Ελληνική Πολιτεία να εξασφαλίσει την ομαλή «δια ζώσης» λειτουργία των σχολείων όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η κοινωνικοποίηση και η ψυχική –συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από το σχολείο και όχι μέσα από ένα κομπιούτερ.
Για να γίνουν αυτά, επιβάλλεται να γίνει αντιληπτό ότι πρέπει να τηρηθούν τα υγειονομικά μέτρα και να αρθούν από τους γονείς και τα παιδιά οι ενδοιασμοί του εμβολιασμού, εφόσον δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή άλλο όπλο προστασίας της υγείας.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.