Η άποψη της ΛΑ.Σ. είναι πως ό,τι γίνεται καταναλωτικό προϊόν, πεθαίνει. Και εδώ με ευθύνη των δημοτικών αρχών των προηγούμενων περιόδων, είχε “φουσκώσει” τόσο πολύ ο ρουκετοπόλεμος που δεν είχε καμιά σχέση με έθιμο. Μπορεί να είχε σχέση με σόου, με καταναλωτικό προϊόν, με τη βιτρίνα ενός κερδοφόρου κομματιού, που πάνω του επένδυε χρήματα, αλλά δεν ήταν έθιμο. Από αυτήν λοιπόν την άποψη το πρώτο που είχαμε πει ότι πρέπει να επανέλθει σε εκείνα τα μέτρα που προσδιορίζουν ένα έθιμο και ποτέ τα έθιμα δεν τα προσδιορίζει η ποσότητα, αλλά η ποιότητα, η παράδοση, το κέφι και βεβαίως δεν το προσδιόριζαν τέτοιου είδους απώλειες, ώστε κάποιοι να μετράνε αβάσταχτες ζημιές και άλλοι να γελούν “επί τον τύπον των ήλων”.
Αυτό λοιπόν το κομμάτι εμείς νομίζουμε ότι έχει συζητηθεί αρκετά, θεωρούμε θετικό ότι υπάρχει αυτός ο σύλλογος (σ.σ.: Σωματείο Διατήρησης Βρονταδουσιακών Εθίμων) και το ότι έχουν γίνε μια σειρά συζητήσεις (σ.σ.: επί του συγκεκριμένου θέματος), δεν είμαστε υπέρ της κατάργησης του εθίμου και της αναγέννησής του, όπως είδαμε στον τύπο. Είμαστε υπέρ του εθίμου όπως το γνωρίσαμε στα παιδικά μας χρόνια και όπως το διατήρησαν οι παππούδες μας και οι προπαππούδες μας. Μπορούν αυτά τα μέτρα να τηρηθούν, αρκεί να υπάρχει συνέπεια και γνῶθι σαὐτόν.
Από κει και πέρα ο δήμος δίνει εξετάσεις εφ όλων αυτών των ζητημάτων που ανέλαβε, είτε τις περιφράξεις είτε την καθαριότητα, τα οποία όντως δεν είναι ευθύνη του δήμου με την έννοια του εθίμου ως εθίμου, όμως έχει ευθύνη πώς λειτουργεί ένας χώρος που εμπίπτει στη δική του περιοχή. Αν, λοιπόν, είναι συνεπής στις περιφράξεις, στην αποκατάσταση των ζημιών και να μην εκτίθεται με θεωρίες ψάχνοντας χορηγούς για να φτιάξουν τις ζημιές κ.λπ. και από την άλλη πλευρά να τηρηθούν όσα πρέπει να τηρηθούν, θα μπορέσουμε να δείξουμε ότι τα έθιμα μπορούν να διατηρηθούν και όλοι να είναι ευχαριστημένοι.
Κλείνοντας το συγκεκριμένο κομμάτι, υπάρχει κ. δήμαρχε ένα θέμα ηθικής τάξης, το είπατε αλλά είδα να το αναφέρετε έτσι light (ελαφρά). Εγώ σημείωσα fake (σ.σ.: ψεύτικο) εξώδικο από κατοίκους του Βροντάδου. Αυτοί οι άνθρωποι (σ.σ.: κάποιοι κάτοικοι που αναμείχθηκαν τα ονόματά τους) είπαν ότι τέτοιο πράγμα δεν υπέγραψαν, να καλέσουμε με ένα εξώδικο αυτοί που το υπογράφουν να βγουν και να πουν ποιοι είναι. Και να μας εξηγήσουν κιόλας γιατί μετέρχονται σε τέτοιες μεθόδους. Γιατί από ένα σημείο και μετά, κ. δήμαρχε, κρύβονται και πολιτικές σκοπιμότητες και τοπικιστικές σκοπιμότητες και πάνω σ’ ένα λαό που συζητά, αντιλαμβάνεται και θέλει και κάποια μέτρα και σταθμά να επανέλθουν στην εποχή αυτή που πραγματικά τα προσδιόριζε ως έθιμα, παίζονται παιχνίδια. Θεωρώ λοιπόν ότι κι εμείς με ένα εξώδικο, έστω σε έναν από αυτούς που υπογράφουν και ξέρουμε ότι όντως το υπογράφει, να τον ρωτήσουμε πώς υφάρπαξαν αυτές τις ψεύτικες υπογραφές και τις έβαλαν από κάτω.
* Τοποθέτηση του Μ. Σκούφαλου στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Χίου
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.