Η ευκαιρία είναι μεγάλη και δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη, παραγκωνίζοντας τους μεταξύ μας ανταγωνισμούς και τις τοπικιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος.
Το ΒΑ Αιγαίο απαρτίζεται από μεγάλα και μικρά νησιά, αυτά μεταξύ τους πρέπει να αποκτήσουν καλύτερη συνοχή, μέσω καλύτερων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, και να λειτουργήσουν σαν σύνολο που μπορεί να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις συγκροτημένα.
Η περιφερειακή συνείδηση δεν έχει καλλιεργηθεί στον βαθμό που θα έπρεπε τα προηγούμενα χρόνια, για να προχωρήσει η συνοχή και η ανάπτυξη στο σύνολο της περιφέρειας. Πρέπει όλοι μας να κατανοήσουμε ότι χωρίς αυτή θα είναι όλα δυσκολότερα, και τις περισσότερες φορές αναποτελεσματικά. Ένα από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η περιφέρεια είναι η επικοινωνία και η διασύνδεση μεταξύ των νησιών.
Τις προηγούμενες δεκαετίες δεν δόθηκε η απαραίτητη σημασία στο υπαρκτό αυτό πρόβλημα. Σήμερα το υπουργείο Ναυτιλίας κάνει σημαντικές προσπάθειες για την επίλυσή του, φέρνοντας στο προσκήνιο το θέμα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Απαραίτητο είναι να υπάρχει σύνδεση από τον Πειραιά τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα και όλο τον χρόνο (Πειραιάς, Σάμος, Χίος, Λέσβος), για να δέσουν τα μεγάλα νησιά μεταξύ τους και να υπάρξει καλύτερη ενδοεπικοινωνία μεταξύ των νησιών μας, μεγάλων και μικρών, δημιουργώντας τις συνθήκες που θα βοηθήσουν τον τουρισμό και την εμπορική δραστηριότητα μεταξύ τους.
Η σύνδεση του Πειραιά με Χίο και Λέσβο, τα τελευταία δύο χρόνια είναι καλή, με καθημερινά δρομολόγια και έχει βοηθήσει σημαντικά. Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου είναι παραμελημένη τις τελευταίες δεκαετίες χωρίς σαφή προσανατολισμό. Για τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου η ανάπτυξη θα έρθει μέσα από τη μεικτή οικονομία, τον τουρισμό και την εκπαίδευση, μέσω του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε συνάρτηση με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που έχει κάθε νησί ξεχωριστά. Η πρωτογενής παραγωγή και η μεταποίηση πρέπει να στραφούν στα ποιοτικά προϊόντα που παράγουν τα νησιά μας, με επιχειρήσεις μικρής κλίμακας, εκμεταλλευόμενοι το νέο ΕΣΠΑ και το Αναπτυξιακό Σχέδιο για το ΒΑ Αιγαίο, ένα αίτημα χρόνων που σήμερα γίνεται πραγματικότητα, καθώς και την κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία, μετά και την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου. Ο τουρισμός μπορεί να βοηθήσει την οικονομία, την αγορά της Χίου και της περιφέρειας, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε τις αναγκαίες υποδομές, που είναι απαραίτητες για να επιτευχτεί ο στόχος.
Σήμερα ο τουρισμός στη Χίο είναι αμελητέος, το νησί διαθέτει 5.000-5.500 κρεβάτια, αριθμός πάρα πολύ μικρός σε σύγκριση με τον πληθυσμό του. Ο τουρισμός αφορά ως επί το πλείστον πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, που θα μπορέσουν να δώσουν στήριξη στη συνεχώς συρρικνούμενη αγορά των νησιών μας. Τα αποτελέσματα των επιλογών των τελευταίων δεκαετιών είναι σήμερα ορατά, με αποτέλεσμα οι επαγγελματίες στο ΒΑ Αιγαίο να βρίσκονται σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, η οποία εντείνεται και από το προσφυγικό-μεταναστευτικό και από την αύξηση του ΦΠΑ από το 17% στο 24%.
Η περιφέρεια ΒΑ Αιγαίου έχει δεχτεί σχεδόν όλο το βάρος της προσφυγικής κρίσης, που σαν αποτέλεσμα έχει τη δραματική πτώση του τουρισμού, παρά τις συχνότατες επισκέψεις προσωπικοτήτων στο νησί της Λέσβου. Η πτώση της ήδη ισχνής τουριστικής κίνησης των νησιών μας είναι, με στοιχεία των μηνών Ιουνίου, Ιουλίου και Αυγούστου, πεσμένη, κατά 65-70% στους επισκέπτες από Ευρώπη ενώ υπάρχει και αισθητή μείωση των Τούρκων επισκεπτών μετά το πραξικόπημα, με αποτέλεσμα τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου να οδηγούνται συνεχώς και σταθερά σε μεγάλη ύφεση, με δυσάρεστες συνέπειες για την οικονομία και το μέλλον τους.
Η ευκαιρία είναι μεγάλη και δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη, παραγκωνίζοντας τους μεταξύ μας ανταγωνισμούς και τις τοπικιστικές αγκυλώσεις του παρελθόντος.
* Αναδημοσίευση από την Αυγή
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.