7.8.2024 12:08

Προσκρουστήρες και... προσκρουστήρες

Εδώ και χρόνια ακούμε και διαβάζουμε για το αν είναι ασφαλές ή όχι το λιμάνι της Χίου, για σχεδιασμούς και προγραμματισμούς στην βελτίωση του, και πολλά άλλα.

Δεν είναι λίγες οι φορές που με τον καπετάν Γιώργη Αρβανίτη έχουμε συζητήσει για τα προβλήματα στο λιμάνι της Χίου και ένα από αυτά ήταν και οι προσκρουστήρες, για τον λόγο αυτό κάνω την παρέμβασή μου με αφορμή την προγραμματισμένη τοποθέτηση νέων προσκρουστήρων στο λιμάνι της Χίου(βλέπε φώτο 1), και η παρέμβαση μου γίνεται γιατί σαν καπετάνιος επί πολλά χρόνια σε δεξαμενόπλοια και ειδικά στα μεγάλα δεξαμενόπλοια (300.000 τόνοι), πιστεύω ότι έχω την σχετική εμπειρία να γράψω την γνώμη μου για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Στα Μεγάλα δεξαμενόπλοια τις περισσότερες φορές οι φορτοεκφορτώσεις γίνονται με Ship To Ship Operation (STS OPS), είναι η μεταφορά φορτίου μεταξύ δύο πλοίων το ένα δίπλα στο άλλο, είτε σε στάση είτε κινούμενα, όπου μεταξύ των δύο πλοίων τοποθετούνται πνευματικοί ελαστικοί προσκρουστήρες, εκ των οποίων οι πιο δημοφιλείς είναι οι Προσκρουστήρες Γιοκοχάμα (Yokohama fenders). Οι προσκρουστήρες Γιοκοχάμα ξεκίνησαν να κατασκευάζονται στην Ιαπωνία, αλλά τώρα κατασκευάζονται και σε άλλα κράτη, φυσικά εκτός από την μεταφορά φορτίου μεταξύ δύο πλοίων, χρησιμοποιούνται και για την πλεύριση των πλοίων στα λιμάνια.

 Οι Προσκρουστήρες Γιοκοχάμα( βλέπε φώτο 2) κατασκευάζονται από ελαστικό μείγμα καουτσούκ, αποτελούνται από ένα ελαστικό κυλινδροσφαιρικό σάκο γεμάτο από αέρα χαμηλής πίεσης. Η διαφορά αυτών από τους συμβατικούς συμπαγείς ελαστικούς προσκρουστήρες είναι η χρησιμοποίηση της μεγάλης ελαστικότητας του υλικού, η οποία δίνει το πλεονέκτημα της ελαστικής συμπίεσης του αέρα, πράγμα που δεν επιτυγχάνεται σε άλλους τύπους ελαστικών προσκρουστήρων.

Τα πλεονεκτήματά τους είναι:

  • Η εξαιρετική απόσβεση της ενέργειας κατά την πρόσκρουση του πλοίου με μικρή δύναμη αντίδρασης.
  • Η επιφάνεια επαφής είναι τόσο πλατιά όσο η επιφανειακή πίεση αυτών είναι χαμηλή.
  • Η Ικανότητα πλάγιας συμπίεσης
  • Η εξαιρετική συμπεριφορά σε ακραίες θερμοκρασίες.

Εκτός των Προσκρουστήρων Γιοκοχάμα υπάρχουν και άλλοι τύποι προσκρουστήρων, όπως τα Cone Fender (βλέπε φώτο 3) που τα συναντάμε σε πολλά λιμάνια ανά την υφήλιο, είναι η τελευταία γενιά φρεζαριστών "κυψελών", με βέλτιστη απόδοση και αποτελεσματικότητα, Το κωνικό σχήμα τους, κάνει το fender τύπου SCN πολύ σταθερό σε μεγάλες γωνίες συμπίεσης και παρέχει εξαιρετική δύναμη διάτμησης. Με το σταμάτημα της υπερφόρτωσης, το Super Cone marine bender είναι ακόμα πιο ανθεκτικό.

Το Cone Rubber Fender είναι ένας αποτελεσματικός τύπος fender από καουτσούκ που χρησιμοποιείται σε διάφορες εφαρμογές. Η εκλεπτυσμένη γεωμετρία και η κωνική του μορφή έχουν ως αποτέλεσμα ορισμένα εξαιρετικά χαρακτηριστικά απόδοσης.

Ένας άλλος τύπος είναι ο Ελαστικός Προσκρουστήρας(βλέπε φώτο 4), που τους συναντάμε σε πολλά λιμάνια, και όπως φαίνεται έχουν επικρατήσει από τους άλλους προσκρουστήρες.

Μερικά από τα πλεονεκτήματά τους:

  • Η ομοιόμορφη κατανομή της δύναμης κρούσης κατά την πλεύριση του πλοίου, πάνω στο μέτωπο του κρηπιδότοιχου και η άμβλυνση της κρούσης.
  • Η μεγάλη δυνατότητα παραμορφώσεως κατά την συμπίεσή τους και συνεπώς η μεγάλη απορρόφηση ενέργειας.  
  • Δεν προσβάλλονται από το θαλασσινό νερό και από τα διαβρωτικά υγρά.
  • Δεν χρειάζονται συντήρηση
  • Η Μεγάλη διάρκεια ζωής τους
  • Η ανθεκτικότητά τους σε υψηλές και χαμηλές θερμοκρασίες.

Με την ταπεινή μου γνώμη και συγκρίνοντας τους προσκρουστήρες που είναι να τοποθετηθούν στο λιμάνι μας με αυτούς που ανάφερα, πιστεύω ότι αυτοί οι τύποι προσκρουστήρων είναι οι πλέον κατάλληλοι και ασφαλέστεροι για το λιμάνι μας, φυσικά τον τελευταίο λόγο τον έχει το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χίου και η Τεχνική υπηρεσία του Δήμου.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ