Ξεφεύγω τελείως από την επικαιρότητα και τα άλλα πολλά που καταγράφονται στις σελίδες του «π» για να γράψω δυο κουβέντες για τα παράπονα. Τα απλά παράπονα που στοιχειώνουν τις συνειδήσεις όλων εκείνων που σώνει και καλά, πρέπει κάθε χρόνο να αποδεικνύουν πως η υποκρισία και η μεγαλομανία μας, τείνουν να μετατρέψουν τον τόπο σε ένα ευφάνταστο τόπο που διόλου δεν ανταποκρίνεται στα στοιχειώδη.
Αφορμή μου δόθηκε από μια πινακίδα που έγραφε: προς αρχαίο Ναό "Επί Παλληνίδι Αθηνάς".
Βρισκόμουν στην Παλλήνη της Αττικής και πήγαινα σε έναν γάμο κοντινής φίλης. Οδηγώντας, το βλέμμα μου έπεσε στην πινακίδα μοβ χρώματα (πινακίδες Αρχαιολογίας) με το παραπάνω κείμενο. «Ποιος είναι ο Ναός της επί Παλληνίδη Αθηνάς» σκέφτηκα... «Και τι δουλειά έχει μια πινακίδα στη μέση του δρόμου να σε προειδοποιεί για κάτι τέτοιο;».
Τίποτα δεν είναι όμως τυχαίο. Στο Δήμο Παλλήνης Αττικής, έναν Δήμο 25.000 περίπου κατοίκων τα αρχαιολογικά ευρήματα είναι συγκεκριμένα. Και ο Δήμος, προφανώς θεωρώντας ότι δεν έχει και πολλά να επιδείξει, έχει υπερτονίσει τις αρχαιολογικές περιοχές.
Η σύγκριση λοιπόν αναπόφευκτη. Το μυαλό μου συγκριτικά και μόνο πήγε στη Χίο... του Ομήρου, του Θεόπομπουκλ.π.
Τι έχει κάνει άραγε ο τόπος σε ένα τέτοιο επίπεδο για να διεκδικήσει όλα εκείνα που μόνο εμείς (ίσως) θεωρούμε δεδομένα (π.χ. την πατρότητα του Ομήρου); Φρούδες ελπίδες...
Αστείες προσπάθειες και αστείοι χειρισμοί έκαναν τον Όμηρο ένα φτηνό φέιγ βολάν του τόπου χωρίς καμία, μα καμία ουσιαστική υποστήριξη των όσων χρόνια τώρα αναφέρουμε όπου βρεθούμε και σταθούμε.
Τι είναι εκείνο που κάνει τον επισκέπτη να νιώθει ότι βρίσκεται στον τόπο του Ομήρου, στον τόπο των επικών έργων, της Ιλιάδας, της Οδύσσειας; Μήπως είναι η Ομηρική Ακαδημία; Μήπως είναι το Ομήρειο; Μήπως είναι η Δασκαλόπετρα;
Φτηνά και πάμφθηνα τα επιχειρήματά μας. Φθηνές και πάμφθηνες οι ενέργειές μας. Φθηνές και πάμφθηνες οι πρωτοβουλίες (βλ. Ομηρικές Ακαδημίες) που δεν κερδίζουν ούτε ένα δίστηλο ή ούτε ένα δίλεπτο πλέον στις τοπικές εφημερίδες ή τα τηλεοπτικά μέσα, διότι απλά δεν προάγουν και δεν υποστηρίζουν στο μέτρο που υπαγορεύει η λογική τη σχέση του Ομήρου με τον τόπο.
Αν αυτή όμως δεν είναι πολιτισμική παρακμή τότε τι μπορεί να είναι;
Η Χίος αποξενώνεται ραγδαία από την ιστορία της. Αδυνατεί να την προβάλει με σύγχρονα μέσα, αδυνατεί να την υποστηρίξει, παρά τις όποιες φιλότιμες προσπάθειες κάνουν οι αρχαιολογικές υπηρεσίες.
Η ιστορία του τόπου δεν ξεκινά στη Σφαγή και δεν τελειώνει στην Απελευθέρωση του 12΄.
Χρειάζεται λοιπόν κατά τη γνώμη μου μια σοβαρή ανασυγκρότηση όλου εκείνου του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ της τοπικής ιστορίας, υπάρχει πληθώρα ιστορικών στο νησί για να αναλάβει μια καταγραφή που θα μας βοηθήσει να «πατήσουμε» αύριο όλοι εμείς οι πιο σύγχρονοι και να αναδείξουμε τον απόλυτο πλούτο του τόπου μας.
Αναδεικνύοντας την αφετηρία μας, αναδεικνύουμε και τον προορισμό μας.
Να τον βρούμε λοιπόν, να τον ορίσουμε, να τον μάθουμε, να τον δούμε. Και μετά ναι, να τον προβάλλουμε κερδίζοντας τη θέση που μας αναλογεί.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.