Τον σχεδιασμό του Υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με τον συνολικότερο σχεδιασμό για την ανάδειξη του Κάστρου της Χίου, κατέθεσε μέσα από δηλώσεις τις στα τοπικά Μ.Μ.Ε., με αφορμή την επίσκεψή της στο νησί η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Η κ. Μενδώνη περιέγραψε τρεις θεμελιώδεις πυλώνες που καθορίζουν τον σχεδιασμό των παρεμβάσεων στο Κάστρο, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη σεβασμού στην ιστορική και πολιτιστική του αξία, όπως αυτή ορίζεται από την αρχαιολογική νομοθεσία και τη διεθνή πρακτική.
Ένας από τους βασικούς στόχους του Υπουργείου, σύμφωνα με την Υπουργό, είναι η κατεδάφιση των παλαιών και ετοιμόρροπων κτιρίων του Τελωνείου, που περιορίζουν την οπτική επαφή με το Κάστρο από την πλευρά του λιμανιού. «Το Κάστρο της Χίου είναι ένα μοναδικό τοπόσημο, το οποίο θα πρέπει να αποκατασταθεί όχι μόνο λειτουργικά, αλλά και αισθητικά. Η κατεδάφιση του Τελωνείου θα επιτρέψει στους επισκέπτες, ιδίως αυτούς που φτάνουν από τη θάλασσα, να αντικρίσουν το Κάστρο σε όλο του το μεγαλείο», σημείωσε η Υπουργός.
Η κατεδάφιση αυτή, όπως εξήγησε, θα προχωρήσει μέσω συντονισμένων ενεργειών με το Υπουργείο Οικονομικών και τον Δήμο Χίου, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της άμεσης ανάπλασης του χώρου μετά την κατεδάφιση. «Ο χώρος αυτός μπορεί και πρέπει να αποκτήσει μία νέα μορφή, που θα αναδεικνύει το μνημείο και θα ενισχύει την πολιτιστική ταυτότητα της Χίου», δήλωσε, αναγνωρίζοντας τη σημασία του έργου αυτού για την τοπική κοινωνία.
Σε ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις, η Υπουργός υπήρξε απολύτως ξεκάθαρη. Η δημιουργία οδού ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων στην τάφρο της Σούδας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. «Οι τάφροι των κάστρων έχουν ιδιαίτερη ιστορική και αισθητική σημασία, που δεν μπορεί να παραβλέπεται. Η διεθνής πρακτική, αλλά και η ελληνική νομοθεσία, είναι ξεκάθαρες: οι τάφροι οφείλουν να διατηρούνται αναλλοίωτες», τόνισε η Υπουργός.
Η ίδια πρόσθεσε ότι το Υπουργείο είναι ανοιχτό στη συζήτηση για εναλλακτικές λύσεις, εφόσον αυτές σέβονται τον χαρακτήρα του μνημείου. Σε συνεργασία με τον Δήμο Χίου, εξετάζονται προτάσεις που περιλαμβάνουν τη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς μικρής κλίμακας, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση άμεσων αναγκών. Ωστόσο, όπως επεσήμανε, η όποια πρόταση θα πρέπει να υποβληθεί στα αρμόδια θεσμικά όργανα του Υπουργείου, όπως το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, πριν προχωρήσει σε εφαρμογή.
Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα που έθεσε η Υπουργός αφορά την πρόταση για τη δημιουργία δρόμου παράλληλα με τα ενάλια τείχη του Κάστρου. Η κ. Μενδώνη υπήρξε κατηγορηματική: «Ο ενάλιος χαρακτήρας του Κάστρου είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητάς του. Η δημιουργία οποιουδήποτε δρόμου που θα αλλοίωνε αυτή την ταυτότητα δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή».
Η Υπουργός υπογράμμισε ότι οι παρεμβάσεις στα κάστρα της Ευρώπης ακολουθούν αυστηρά πρότυπα, τα οποία διασφαλίζουν την προστασία της ιστορικής φυσιογνωμίας τους. Στο πλαίσιο αυτό, εξήγησε ότι οι λύσεις για την κυκλοφοριακή διευκόλυνση της περιοχής θα πρέπει να βρεθούν εκτός των ορίων του μνημείου, με την αξιοποίηση σύγχρονων μεθόδων και εργαλείων αστικού σχεδιασμού.
Συνολικά, η κ. Μενδώνη τόνισε ότι το Κάστρο της Χίου αποτελεί μακροχρόνια προτεραιότητα για το Υπουργείο Πολιτισμού. «Οι μελέτες που εκκρεμούν βρίσκονται σε στάδιο ωρίμανσης, ενώ τα έργα που έχουν ήδη ενταχθεί χρηματοδοτούνται επαρκώς. Το Κάστρο θα αποκτήσει τη μορφή που του αξίζει, με σεβασμό στην ιστορική και πολιτιστική του αξία», ανέφερε.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.