14.6.2022 15:02

Α. Μαϊστράλη: «Η αγορά της Τουρκίας έφερε τον «τουρισμό πόλης στο νησί» όλο το χρόνο»

Η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χίου μιλά στο bankingnews.gr

Η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων κ. Αντιγόνη Μαϊστράλη, μιλά μεταξύ άλλων για το πως διαμορφώνεται σήμερα η τουριστική κίνηση, για το μεταναστευτικό, τα προγράμματα επιδότησης για τις διακοπές του Έλληνα, για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και για την Ομογένεια, τους repeaters και τους μεμονωμένους επισκέπτες που στηρίζουν διαχρονικά το νησί της μαστίχας.

Να αξιοποιήσει τη φήμη της Ελλάδας στο εξωτερικό και να παρουσιαστεί ως εναλλακτική πρόταση που ικανοποιεί τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη για αυθεντικές εμπειρίες, φιλοδοξεί φέτος δυναμικά η Χίος. Η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων κ. Αντιγόνη Μαϊστράλη, μιλά μεταξύ άλλων για το πως διαμορφώνεται σήμερα η τουριστική κίνηση, για το μεταναστευτικό, τα προγράμματα επιδότησης για τις διακοπές του Έλληνα, για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και για την Ομογένεια, τους repeaters και τους μεμονωμένους επισκέπτες που στηρίζουν διαχρονικά το νησί της μαστίχας.

Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου

• Παρακολουθούμε τα περισσότερο δημοφιλή ελληνικά νησιά να ανακάμπτουν σε τουριστικές ροές και μάλιστα t.o.s του εξωτερικού προσθέτουν επιπλέον θέσεις και πακέτα, λόγω υψηλής ζήτησης.
Στη Χίο πως είναι τα πράγματα αυτή τη στιγμή;


Η ζήτηση για φέτος είναι έντονη, όπως σε όλη την Ελλάδα. Είναι προφανές ότι ο κόσμος διψάει να ταξιδέψει.

Ωστόσο στο νησί της Χίου τα πράγματα σε σχέση με οργανωμένα πακέτα και t.o.s είναι διαφορετικά.

Από το 2011 ζήσαμε δύσκολες καταστάσεις και ειδικότερα στην κορύφωση του μεταναστευτικού φτάσαμε στο 2016, να προσγειωθεί στη Χίο και η τελευταία πτήση τσάρτερ από Αυστρία. Πριν από όλα αυτά, οι κύριες αγορές μας ήταν οι γερμανόφωνες χώρες αλλά και οι Βέλγοι, οι Ολλανδοί, οι Νορβηγοί και οι Ιταλοί. Πέρυσι ξεκίνησε και πάλι η τουριστική κίνηση, η οποία κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα.

Το νησί της Χίου ανέκαθεν φημιζόταν για τους FIT επισκέπτες μη έχοντας ιδιαίτερα πακέτα t.o.s. Ωστόσο, τηρουμένων των αναλογιών υπάρχει αυξημένη ζήτηση την οποία μετράμε στα requests και τις προκρατήσεις που λαμβάνουμε ήδη από την χειμερινή περίοδο.

• Άρα προβλέπετε ότι η ανάκαμψη θα έρθει το 2023 και όχι φέτος;

Πιστεύω ότι η φετινή χρονιά θα είναι ένα test drive μετά την πανδημία, έναν εν εξελίξει πόλεμο και τον πληθωρισμό στα ύψη. Η ανάκαμψη δεν μετριέται σε αφίξεις και "κεφάλια" αλλά στο συν και το πλην που θα γράψουν τα ταμεία μας στο τέλος της ημέρας...

Προσδοκούμε καλύτερα αποτελέσματα από το 2023 με κύρια στόχευση την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Η φήμη ολόκληρης της χώρας έχει ανέβει και αυτό προσπαθούμε να το αξιοποιήσουμε και εμείς ως μια εναλλακτική και αυθεντική πρόταση η οποία είχε και έχει όλα τα χαρακτηριστικά και απαντά στα σημερινά ζητούμενα του ταξιδιώτη.

• Σας ικανοποιούν τα φετινά προγράμματα των υπουργείων Εργασίας και Τουρισμού; Πρόκειται να επωφεληθούν πολλές επιχειρήσεις στο νησί;

Τα αποτελέσματα των προγραμμάτων εργασίας και τουρισμού ειδικά την περίοδο του covid έδειξαν σχεδόν διπλασιασμό των παρόχων και μάλιστα συμμετοχή ξενοδοχείων υψηλότερων προδιαγραφών (συμμετοχή 4*) και ξενοδοχείων boutique σε όλη τη περιφέρεια του νησιού.

Η πρόταση για διακοπές 10ημέρου μάλιστα ,η οποία αξιοποιείται από τον επισκέπτη σε πολύ μεγάλο βαθμό και με μηδενική οικονομική συμμετοχή του, ωφέλησε πολλές επιχειρήσεις στο νησί και αλυσιδωτά την οικονομία των επιχειρήσεων που σχετίζονται με τον κλάδο μας ( εστίαση, εμπορικά μαγαζιά κ.α.) Το πρόγραμμα του υπουργείου Τουρισμού, αν και είχε κάποια ανταπόκριση στο νησί, χρειάζεται σημαντικές βελτιώσεις στη διαδικασία υποστήριξης τόσο για τους παρόχους όσο για τους δικαιούχους. Αν θέλετε τη γνώμη μου μια περισσότερο customised προσέγγιση κατ’ αναλογία του προγράμματος κοινωνικού τουρισμού θα ήταν περισσότερο ωφέλιμη, αμφίδρομα.

Το μέγεθος του νησιού μας (5ο μεγαλύτερο της χώρας) και η μη εγγύτητα με τα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα απαιτούν περισσότερες διανυκτερεύσεις.

Συνεπώς voucher 2-4 ημερών, αν δεν συμπληρωθούν μέρες από τον επισκέπτη, εξαργυρώνονται κατά προτεραιότητα σε περιοχές εγγύτερα του αστικού ιστού της χώρας και προορισμοί όπως η Χίος έρχονται σε δεύτερη μοίρα.

• Στο μεταξύ, θα πραγματοποιηθούν πτήσεις τσάρτερ φέτος ή θα βασιστείτε ξανά σε μεγάλο βαθμό στον Έλληνα επισκέπτη;

Επανέρχονται δηλαδή πτήσεις που διακόπηκαν όταν το μεταναστευτικό βρισκόταν σε έξαρση;

Αν και στα καταλύματα μας καταγράφουμε ζήτηση από επισκέπτες των χωρών από όπου είχαμε τις πτήσεις τσάρτερ, δεν θα πραγματοποιηθούν φέτος τέτοιες πτήσεις.

Ανέκαθεν το νησί φημιζόταν για τους FITs αλλά και για το υψηλό ποσοστό των repeaters.

Αν και έγιναν προσπάθειες για οργανωμένες πτήσεις, δεν ευοδώθηκαν καθώς προήλθαν από μικρά και μάλιστα νέα γραφεία του εξωτερικού, τα οποία δεν είχαν τη δύναμη τελικά να υποστηρίξουν το πρόγραμμα τους λόγω αύξησης λειτουργικού κόστους, αν και είχαν ζήτηση.

Ο Έλληνας είναι μια συνειδητή αγορά προσφοράς αλλά και ζήτησης παραδοσιακά.

Το ζητούμενο είναι να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος, δεδομένου ότι ο Έλληνας παραδοσιακά ταξιδεύει , οικογενειακά και κυρίως το δίμηνη της υψηλής περιόδου Ιουλίου Αυγούστου.

Μάλιστα φέτος γίνονται στοχευμένες προσπάθειες προβολής του νησιού στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας.

• Ποιες είναι οι αγορές – στόχοι σας για φέτος; Είναι για παράδειγμα οι ομογενείς από τις ΗΠΑ και τουρίστες από μεγάλες αγορές της Ευρώπης;

Ναι, η ομογένεια είναι στις αγορές - στόχους και σε αυτές που δείχνουν μεγάλη ανταπόκριση.

Γερμανόφωνοι, γαλλόφωνοι τουρίστες επίσης, οι οποίοι παραδοσιακά δείχνουν μια αυξημένη προτίμηση στο νησί. Θα τολμούσα να πω ότι αγορά -στόχος πλέον δεν είναι τόσο με γεωγραφικά χαρακτηριστικά, αλλά περισσότερο ποιοτικά. Ποντάρουμε στην ποικιλομορφία της φύσης του νησιού.

Το τοπίο εναλλάσσεται, νομίζει κανείς ότι βρίσκεται σε δύο - ακόμη και τρεις διαφορετικούς προορισμούς.

Την ίδια στιγμή μπορεί κανείς στη βαλίτσα του να έχει μαγιό και αρβυλάκια...

Δεν είναι μόνο οι 90+ δαντελωτές παραλίες. Είναι το τοπίο, η φύση το μικρόκλιμα, οι πεζοπορικές διαδρομές, η γαστρονομική κουλτούρα, τα μοναδικά τοπικά προϊόντα, αλλά και οι ίδιοι οι άνθρωποι του τόπου που υποστηρίζουν τις επιχειρήσεις τους νυχθημερόν.

Είναι ένα μοντέλο ιδανικό για εξορμήσεις όλο το χρόνο το οποίο υπακούει στον ήπιο τουρισμό.

• Η κίνηση από την Τουρκία παραμένει ισχνή λόγω της οικονομικής κρίσης στη γείτονα;

Ή μήπως αυξάνεται η ζήτηση για τις ακτοπλοϊκές γραμμές από τη Σμύρνη;

Τον περασμένο Απρίλιο με πρωτοβουλία δική μας (Ιδιωτικός Φορέας Τουρισμού Χίου) διοργανώσαμε τη δράση " Restart Chios Turkey travelling" στη Σμύρνη προσκαλώντας συνεργάτες, τουριστικά γραφεία, δημοσιογράφους και εν γένει εμπλεκόμενους στον τουρισμό.

Σκοπός ήταν να ξανασυστηθούμε πρώτοι, προσπαθώντας μάλιστα να επικοινωνήσουμε ότι η Χίος δύναται να συνδυάσει πέρα από τον τουρισμό πόλης, εξορμήσεις μεγαλύτερης διάρκειας άνω των 2 διανυκτερεύσεων που καταγράφεται ως μέσος όρος.

Είχε ιδιαίτερη ανταπόκριση, αφού την περίοδο μόνο του Απριλίου επισκέφτηκαν το νησί 2.200 Τούρκοι τουρίστες.

Η αγορά της Τουρκίας στην ουσία έφερε τον "τουρισμό πόλης στο νησί" όλο το χρόνο. Είμαστε το city break για τους γείτονες. Αν και η υποτίμηση της τουρκικής λίρας είναι γεγονός, απέναντί μας βρίσκεται μια διεθνής αγορά με ένα διεθνές αεροδρόμιο.

Η αγορά είναι τεράστια και μεγάλο μέρος του πληθυσμού πληρώνεται σε ευρώ και δολάριο, άρα σε αυτήν λοιπόν στοχεύουμε περαιτέρω και εμείς.

Η κίνηση λοιπόν από την Τουρκία είναι καθημερινή.

• Είναι η Χίος νησί για εναλλακτικές διακοπές; Είναι προορισμός για οικογένειες; Πως θα γίνει νησί τεσσάρων εποχών για να προσελκύει επισκέπτες όλους τους μήνες και από όλο τον κόσμο;

Η Χίος μας δεν ήταν ποτέ συνώνυμο συναθροίσεων και μαζικότητας ακόμη και τους μήνες αιχμής. Οργανωμένες πτήσεις και μικρότερα groups υπήρχαν και επιδιώκονται αλλά όχι η αντιστοιχία μαζικότητας που βλέπουμε σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς. Το νησί της Χίου πραγματοποιεί ολική επανεκκίνηση του τουρισμού του, έχοντας ως κύρια προτεραιότητα την ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού και ως βασική αγορά Έλληνες και ξένους, όπως και τους Ομογενείς, που αναζητούν την αυθεντικότητα και το "ευ ζην".

Η Χίος είναι ένας «outsider» προορισμός όπως ήταν πάντα, τώρα όμως είναι η στιγμή του. Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει ανάγκη από κάτι διαφορετικό, αυθεντικό, άφθαρτο, εκλεπτυσμένο. Σήμερα που αυτό είναι ζητούμενο του ταξιδιώτη της εποχής εμείς το έχουμε και το είχαμε πάντα. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες εξυπηρέτησης των τουριστών είναι υψηλές, ακριβώς διότι οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι οικογενειακές και το ανθρώπινο στοιχείο και η φιλοξενία είναι πρωταγωνιστής. Γι’ αυτό το λόγο το ποσοστό των επαναλαμβανομένων επισκεπτών μας είναι μεγάλο και στους ξένους και στους Έλληνες.

Όποιος γνωρίζει και βιώνει το νησί και τον κόσμο του επιστρέφει ξανά και ξανά, ψάχνοντας ίσως ένα δεύτερο σπίτι μακριά από το σπίτι του.

• Υπάρχουν αυτή τη στιγμή επενδύσεις σε εξέλιξη στον ξενοδοχειακό κλάδο της Χίου; Και πως αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις το μεγάλο λειτουργικό κόστος; Με αυξήσεις στις τιμές;

Τολμώ να πω, με την παράλληλη ιδιότητα μου ως οικονομολόγος - σύμβουλος επιχειρήσεων και δη στον τουριστικό κλάδο, πως υπάρχουν νέες, μικρές επενδύσεις με αφορμή τα τελευταία επενδυτικά προγράμματα που είναι σε εξέλιξη (ΕΣΠΑ, leader Αλιείας, Αναπτυξιακός Νόμος) , ωστόσο οι γενικότερες αυξήσεις φαίνεται να επηρεάζουν αισθητά το χρόνο ολοκλήρωσης τους. Το λειτουργικό κόστος τον επιχειρήσεων έχει εκτοξευθεί.

Δεν θα έλεγα ο ίδιο και για τις τιμές. Αντιθέτως η προτίμηση στο νησί απαιτεί περισσότερες διανυκτερεύσεις οι οποίες αλυσιδωτά δύνανται να δώσουν ειδικότερες προσφορές προκειμένου να επωφεληθούν αμφίδρομα οι δυο πλευρές (προσφέρων και αιτών). Στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν κρατηθεί οι τιμές του 2019.

www.bankingnews.gr

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ