Ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με τη «Σύμπραξη Δημιουργίας» Χάρης Μπουρνιάς μιλάει στον «π» για την απόφασή του να συμμετέχει για πρώτη φορά στις αυτοδιοικητικές εκλογές και αναλύει τις σκέψεις του για το μεταναστευτικό, τις υποδομές και τον τουρισμό του νησιού.
Γιατί επιλέξατε να είστε υποψήφιος με τον συνδυασμό «Σύμπραξη Δημιουργίας» του Σταμάτη Κάρμαντζη;
Χ.Μπ: Πρώτη φορά ασχολούμαι ενεργά με τα κοινά γιατί επί 25 χρόνια ως ένστολος δεν μου επιτρεπόταν από το θεσμικό πλαίσιο να ασχοληθώ . Τον Σταμάτη Κάρμαντζη τον γνωρίζω από τότε που συνεργαστήκαμε στο Λιμενικό Ταμείο εκείνος ως πρόεδρος και εγώ ως αντιπρόεδρος. Η συνεργασία μας ήταν άψογη, εργαστήκαμε για το καλό του νησιού και καταφέραμε για πρώτη φορά να βάλουμε τη Χίο στον τουριστικό χάρτη παγκοσμίως, υπό την έννοια ότι μετά κόπων και βασάνων φέραμε τα κρουαζιερόπλοια της AZAMARA στο λιμάνι της Χίου.
Η καλή μας συνεργασία λοιπόν συνετέλεσε στο να συστρατευθώ μαζί του σε αυτή την προσπάθεια στο να διεκδικήσει η »Σύμπραξη Δημιουργίας» τον δήμο Χίου.
Ποιος ήταν ο λόγος που αποφασίσατε τη συγκεκριμένη στιγμή να ενεργοποιηθείτε;
Χ.Μπ: Έχω το χρόνο, τη διάθεση, τη γνώση και την εμπειρία να ασχοληθώ με τα κοινά
Ποιο θεωρείται ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος της δημοτικής αρχής Βουρνού;
Χ.Μπ: Από το 2015 μέχρι και το 2017 βιώσαμε έντονα το μεταναστευτικό πρόβλημα. Έγιναν λάθη τόσο σε επίπεδο κεντρικής εξουσίας όσο και από τη δημοτική αρχή. Στη Σούδα του Κάστρου δημιούργησαν ένα άθλιο καταυλισμό, που η λειτουργία του έφερε τους συμπολίτες μας στα όρια τους ενώ η καθημερινότητα των κατοίκων του Χαλκειούς άλλαξε άρδην μετά την εγκατάσταση των προσφύγων και μεταναστών στη ΒΙΑΛ.
Αν εσείς ήσασταν δημοτική αρχή θα αντιμετωπίζατε με διαφορετικό τρόπο την κρίση του μεταναστευτικού;
Χ.Μπ: Όσον αφορά τις ροές, είναι κάτι που δεν εξαρτάται από τη Χίο. Αυτό το οποίο θα μπορούσαμε εμείς να κάνουμε εάν ήμασταν δημοτική αρχή , θα ήταν πρώτον να απαιτήσουμε από την Κεντρική εξουσία φύλαξη θαλασσίων συνόρων και δεύτερον να απαιτήσουμε εφαρμογή της συμφωνίας μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας.
Προκαλεί ερωτηματικά το γεγονός ότι οι βάρκες με τους πρόσφυγες και μετανάστες ενώ βρισκόταν εντός των τουρκικών θαλασσίων συνόρων και έπρεπε να παραληφθούν από την τουρκική ακτοφυλακή εντούτοις περιέργως και δεν ξέρω με εντολή ποιανού ερχόταν στο νησί μας.
Όσο δε αφορά το θέμα των επιστροφών , τα στατιστικά δείχνουν ότι η εξέταση ασύλου σ ε ένα ποσοστό άνω του 70%, απορρίπτει τις αιτήσεις προσφύγων -μεταναστών. Με βάση λοιπόν τη συμφωνία οι άνθρωποι αυτοί έπρεπε να επιστρέφουν πίσω. Με ποιανού εντολή οι άνθρωποι αυτοί εγκλωβίζονταν εδώ στη Χίο. Εξαιτίας της 25τους μου θητείας σε διάφορες επιτελικές και στρατηγικές θέσεις γνωρίζω πολύ καλά τι κρύβεται πίσω από το μεταναστευτικό και το τι συμφέροντα παίζονται.
Ταυτόχρονα πιστεύω ότι σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μπλέξουμε το μεταναστευτικό με αντισταθμιστικά οφέλη. Το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί με ρεαλισμό από την κεντρική εξουσία η οποία οφείλει να αφουγκραστεί και τις αντιδράσεις και τις σκέψεις των κατοίκων του νησιού. Η συμφωνία σε κανένα σημείο του κειμένου δεν ανέφερε εγκλωβισμό και το είχα επισημάνει αυτό σ ε παλαιότερη συνέντευξη μου στην εφημερίδα σας. Μετά μάλιστα από αρκετούς μήνες ο δήμος αποφάσισε να ζητήσει και τη γνωμοδότηση του δικηγορικού συλλόγου επ’ αυτού.
Κρίνεται επιτυχημένη την πενταετία Βουρνού στο δήμο;
Χ. Μπ: Δεν θέλω να τα μηδενίσω όλα. Θεωρώ ότι έπρεπε να γίνουν περισσότερα πράγματα μέσα στην πενταετία και η παρούσα δημοτική αρχή δεν έχει να δώσει κάτι άλλο. Μην ξεχνάτε επίσης ότι υπήρξε ρήγμα στη συνοχή της παρούσας δημοτικής αρχής. Και αναφέρομαι στις δηλώσεις δημοτικών συμβούλων που αποχώρησαν από τον συνδυασμό της δημοτικής αρχής με βαρύτατες κατηγορίες για πρόσωπα τα οποία κατά την άποψή τους, ήταν πάνω από τον δήμαρχο με υπέρ εξουσίες. Εμείς τέτοια πράγματα δεν έχουμε και δεν θα έχουμε.
Τελικά φταίει το λιμάνι, φταίει το αεροδρόμιο ή η κακή τουριστική πολιτική που ακολουθούμε χρόνια τώρα;
Χ.Μπ: Οι λιμενικές υποδομές είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο με μεγάλη σημασία για την ανάπτυξη του νησιού. Στη δυτική πύλη του νησιού δημιουργήσαμε μία υπερσύγχρονη λιμενική υποδομή, η οποία άγγιξε σχεδόν τα 30εκ€ . Είχα τη χαρά να υπογράψω την άδεια έναρξης των εργασιών όταν ήμουν Λιμενάρχης. Αυτή η δομή είναι αχρησιμοποίητη. Απαιτείται να βρούμε χρήστες για αυτή την υπερσύγχρονη λιμενική υποδομή. Πρέπει να υπάρξει ένας σχεδιασμός για το τι ακριβώς θέλουμε. Αυτή η υποδομή πρέπει να πάει προς την αγορά. Είτε για κρουαζιέρα είτε για ακτοπλοΐα. Παράλληλα το λιμάνι της Χίου είναι ο κύριος λιμενικός κόμβος και πρέπει να επαναφέρουμε με κάποιον τρόπο μια παλαιότερη πρόταση του Λιμενικού Ταμείου για μια υποδομή (χαμηλού οικονομικού κόστους) στα ανατολικά του ξενοδοχείου Χανδρής , η οποία θα εξυπηρετούσε την κρουαζιέρα αλλά με ένα κόστος λογικό και φτηνό.
Όσον αφορά το αεροδρόμιο πιστεύω ότι πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα τα έργα της επέκτασης του διαδρόμου και της μετατόπισης του παραλιακού μετώπου ώστε να επανέλθει η Χίος στον τουριστικό χάρτη.
Η απλή αναλογική επιτάσσει συνεργασίες. Ως συνδυασμός είστε ανοικτοί στο ενδεχόμενο συνεργασιών;
Χ. Μπ: Εφόσον το εκλογικό αποτέλεσμα της 26ης Μαΐου οδηγήσει προς αυτή την κατεύθυνση , θεωρώ ότι θα υπάρξουν οι αναγκαίες συνεργασίες. Το θέμα είναι ότι ο Έλληνας δεν έχει αναπτύξει στην κουλτούρα του τη συνεργασία και κυρίως τη συνεργασία στη δημόσια διοίκηση.
Εφόσον όμως οι ψηφοφόροι οδηγήσουν προς αυτή την κατεύθυνση σαφέστατα θα υπάρξουν και ανάλογες πρωτοβουλίες. Όλοι προτάσσουμε το καλό της Χίου οπότε θεωρώ ότι θα βρεθούν οι συνεργασίες.
Αν εκλεγείτε δημοτική αρχή σε ποια προβλήματα θα δώσετε προτεραιότητα στις πρώτες 100 ημέρες
Χ.Μπ: Οι προτεραιότητες είναι πολλές καθώς το νησί έχει μείνει πίσω, χρειάζεται τρέξιμο για να φέρουμε τη Χίο στο σημείο που της αξίζει. Για εμένα η νούμερο ένα υποδομή του νησιού είναι οι πύλες εισόδου. Τα έργα του αεροδρομίου πρέπει να ολοκληρωθούν άμεσα. Η Χίος έχει αποκοπεί από τον τουριστικό χάρτη. . Είναι σε εξέλιξη τρεις παράλληλες ενέργειες (παράλληλη οδό- επέκταση διαδρόμου και μετατόπιση παραλιακού δρόμου) οι οποίες είναι αναγκαίο να προχωρήσουν και για εμάς στη «Σύμπραξη Δημιουργίας», είναι άμεση προτεραιότητα μας. Ταυτόχρονα θα αναζητήσουμε χρήστες για το λιμάνι των Μεστών.
Η αρχή μπορεί να γίνει με τα χύδην παλεταρισμένα φορτία, τα υγρά και τα επικίνδυνα φορτία.
Άμεση προτεραιότητα μας θα είναι και η καθημερινότητα. Τα προβλήματα της πόλης αλλά και των χωριών γιγαντώνονται και απαιτούν λύσεις.
Πώς φαντάζεστε τη Χίο την επομένη δεκαετία;
Χ. Μπ: Επιθυμώ η Χίος να μετατραπεί σε ένα μεγάλο ναυτιλιακό κέντρο που θα είναι πρότυπο. Θέλω η Χίος μας εκμεταλλευόμενη τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα(πολιτισμός, μαστίχα, ναυτιλία) να επανέλθει στον τουριστικό χάρτη και ο τουρισμός να γίνει ενεργός τομέας της οικονομίας του νησιού.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.