Στην αναζήτηση άμεσης λύσης στο θέμα της κατασκευής του Δ΄ Τμήματος του Περιφερειακού της πόλης θα πρέπει να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους οι τοπικοί φορείς το επόμενο διάστημα και πρωτίστως ο Δήμος Χίου, αν πραγματικά ο τελικός στόχος για τους ίδιους αλλά και για τους πολίτες, είναι το έργο να προχωρήσει και να κατασκευαστεί, βελτιωμένο από κάθε πλευρά και οικονομικότερο.
Πρόκειται για το Τμήμα του Περιφερειακού που ξεκινά από το σημερινό προσωρινό τέλος στα Λειβάδια και θα καταλήγει στον παραλιακό του Βροντάδου (Τάγμα Δεσπότη) για το οποίο ακόμη δεν έχει βρεθεί λύση με την οποία να συμφωνούν οι θιγόμενοι κάτοικοι και συγκεκριμένα, εκείνοι των οποίων τα κτίσματα απαλλοτριώνονται βάση του σχεδίου που έχει εγκρίνει η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου.
Τα ακίνητα που απομένουν μετά τη χάραξη που προτείνεται, λόγω των κόμβων σχήματος σταυρού και «τ», μετατρέπονται σε μη άρτια και μη οικοδομήσιμα, δηλαδή χωράφια.
Ένα σχέδιο που αμφισβητείται
Η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών και προηγούμενα Δημοτικά Συμβούλια κατά την πάγια τακτική που ακολουθείτο τα τελευταία 16 χρόνια ενέκριναν μία μελέτη για το Δ’ Τμήμα του Περιφερειακού που έπειθε για την αποτελεσματικότητά της μόνο την ίδια και τα τότε Δημοτικά Συμβούλια.
Οι θιγόμενοι κάτοικοι της περιοχής έχουν προσφύγει ουκ ολίγες φορές στο Σ.τ.Ε. ζητώντας τροποποιήσεις, ωστόσο οι τεχνικοί του Δήμου δεν σήκωναν «μύγα στο σπαθί τους» και προέτασσαν ως αποκλειστικά βιώσιμο το δικό τους σχεδιασμό. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια οι ενδιαφερόμενοι έχουν στα χέρια τους δημοτικές αποφάσεις ότι η πρότασή τους που έχει γίνει αποδεκτή θα υλοποιηθεί στο στάδιο της κατασκευής.
Ο Δήμος Χίου με το σχέδιο που επιθυμεί να θέσει σε εφαρμογή δημιουργεί πολλά και διαδοχικά προβλήματα τόσο στους περιοίκους των οποίων οι ιδιοκτησίες επηρεάζονται από την χάραξη του δρόμου και βασικότερα, κόβονται οικόπεδα, απαλλοτριώνονται εκτάσεις και δημιουργούνται συνθήκες υποβάθμισης της ακίνητης περιουσίας που θα απομείνει στους ίδιους, όσο και στους λοιπούς χρήστες λόγω των προαναφερόμενων κόμβων.
Οι περίοικοι δεν προέταξαν μόνο την διαφωνία τους ωστόσο. Παράλληλα με την προσφυγή τους κατά της μη νόμιμης κήρυξης των απαλλοτριώσεων του έργου στο Σ.τ.Ε. κατέθεσαν εναλλακτικά ένα παράλληλο σχεδιασμό (με 500 υπογραφές) που αφήνει τα ακίνητα σε πλήρη εκμετάλλευση και φυσικά, επιτρέπει την χωρίς εμπόδια δημιουργία του βελτιωμένου Περιφερειακού με την παράλληλη προτροπή τους να αποχωρήσουν και από το Σ.τ.Ε.. Εις μάτην όμως.
Στις διαβουλεύσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα ο Δήμος και η Τεχνική Υπηρεσία δεν ανταποκρίνονται, με αποτέλεσμα το έργο να κινδυνεύει σήμερα ως προς το σκέλος των απαλλοτριώσεων, που αν δεν καταβληθούν έως 14 Οκτωβρίου 2016, παύουν να ισχύουν λόγω παρέλευσης 18 μηνών από την ημερομηνία που αυτές ορίστηκαν, όσο και από τη βέβαιη δικαίωσή τους στο Σ.τ.Ε. στις 12 Δεκεμβρίου 2016, λόγω των εγγράφων που επικαλούνται.
Οι παρατηρήσεις και οι «σύμμαχοι»
Το σχέδιο που προτείνει η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών έχει περάσει από μια σειρά γραφεία. Το τελευταίο διάστημα όμως Περιφέρεια, Υπουργείο και Αστυνομία, διατυπώνουν ενστάσεις, συμφωνώντας με τη λύση των ενδιαφερομένων, εκφράζοντας και οι ίδιοι τον προβληματισμό τους για τη λύση που προτάθηκε
Βασική διαφοροποίηση μεταξύ των δύο σχεδίων (Δήμου Χίου και θιγομένων) είναι ότι στην σύνδεση του Περιφερειακού με τον δρόμου Χίου – Βολισσού και τον παραλιακό του Βροντάδου ο Δήμος προτείνει την κατασκευή κόμβων σταυρού και «τ», ενώ οι κάτοικοι την δημιουργία σειράς τριών κυκλικών κόμβων. Το τελευταίο πιθανά προκαλεί στην Τεχνική Υπηρεσία «ανατριχίλα» μιας και ποτέ δεν αντιλήφθηκαν τα οφέλη που προκύπτουν και δεν χρησιμοποίησαν σχεδόν πουθενά σε τεχνικό έργο στη Χίο.
Από τις τροποποιήσεις που προτείνουν οι θιγόμενοι και ουδέποτε συζητήθηκαν και αξιολογήθηκαν από το Δημοτικό Συμβούλιο και τη νέα Δημοτική Αρχή Βουρνού (παρά τις περί του αντιθέτου εντυπώσεις), ο Δήμος δείχνει να επωφελείται περίπου 300.000 ευρώ, ενώ είναι βέβαιο ότι το έργο θα μπορεί να ξεκινήσει αύριο κιόλας!
Παρόλα αυτά, ουσιαστικός διάλογος ουδέποτε ολοκληρώθηκε, ουσιώδης συζήτηση δεν έχει γίνει στη βάση των δύο προτάσεων και ο Δήμος Χίου οδεύει με ταχύτητα στο να προκαλέσει μεγάλους τριγμούς που θα θέσουν σε αμφισβήτηση ακόμη και την υλοποίηση του σχεδιασμού.
Μαζί με τα παραπάνω, ας συνυπολογιστεί ότι το βασικότερο όλων είναι, όπως έχουν τα πράγματα, μέχρι τον Οκτώβρη ο Δήμος δεν θα έχει χρήματα για να καταβάλει τις απαλλοτριώσεις, αφήνοντας τα περιθώρια για εμπλοκή του έργου ανοικτά, την ώρα που άμεσα μπορεί να ξεκινήσει διαβούλευση για να γίνουν όλες οι διορθωτικές κινήσεις που απαιτούνται.
Κι αν για την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου ο διάλογος είναι έννοια «ασύμβατη» με την μεθοδολογία που χρησιμοποιεί τελευταία, ο Δήμος Χίου και η Δημοτική Αρχή οφείλουν από τη μια να αφουγκραστούν τους ιδιοκτήτες των οποίων τα ακίνητα επηρεάζονται άμεσα και βέβαια αχρηστεύονται, αν προχωρήσει το σχέδιο όπως τώρα συμβαίνει, και από την άλλη να αφήσουν τη σφραγίδα τους με την κατασκευή ενός περιφερειακού δρόμου με ευρωπαϊκές προδιαγραφές, όπως ο προτεινόμενος από τους ενδιαφερόμενους.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.