Γλυκόπικρη γεύση έχει αφήσει στους εκπροσώπους το ακτοπλοϊκού κλάδου το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος καθώς αφενός είδαν σε πολλούς κυρίως τους πιο κοντινούς στην Αττική προορισμούς την επιβατική κίνηση να φτάνει στα επίπεδα του 2019 ωστόσο από την άλλη τα πολύ ακριβά ναυτιλιακά καύσιμα «ροκανίζουν» τα κέρδη που ανέμεναν να καταγράψουν οι ακτοπλοϊκές σε περιόδους αυξημένης πληρότητας των πλοίων.
Μιλώντας στα «ΝΕΑ» παράγοντες του κλάδου επεσήμαναν ότι το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος σε Κυκλάδες από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και Λαυρίου η κίνηση ήταν αυξημένη και προσέγγισε τα επίπεδα του αντίστοιχου εορταστικού τριημέρου του 2019, μια χρονιά ορόσημο συνολικά για την επιβατική κίνησης την ακτοπλοΐα.
Ωστόσο την ίδια περίοδο το κόστος καυσίμων έχει αυξηθεί σημαντικά με αποτέλεσμα η λειτουργία των πλοίων να είναι οριακά κερδοφόρα ακόμη και με τις πληρότητες σε πολύ υψηλά επίπεδα και ενώ οι τιμές στα εισιτήρια έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο από 20-28% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο.
Όμως οι τιμές των καυσίμων το ίδιο διάστημα έχουν ανέβει από 80% έως και 120% ανάλογα το καύσιμο.
Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στα «ΝΕΑ» από παράγοντά ακτοπλοϊκής εταιρίας το μήνα Μάιο τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 5 εκατ ευρώ πάνω από το προϋπολογισμό λόγω των αυξημένων τιμών των εισιτηρίων όμως τον ίδιο μήνα τα κόστη πετρελαίου αυξήθηκαν 15 εκατ. ευρώ πάνω από τον προϋπολογισμό λόγω των νέων υψηλοτέρων τιμών των καυσίμων.
Από την άποψη αυτή το «τριήμερο» ήταν ένα crash test για το θα διαμορφωθούν τα αποτελέσματα του κλάδου το τρίτο τρίμηνο του έτους (Ιούλιος-Σεπτέμβριος) που είναι παραδοσιακά το καλύτερο από την άποψη της επιβατικής κίνησης. Υπενθυμίζεται ότι το τρίτο τρίμηνο είναι αυτό που δημιουργεί «το λίπος» (τα κέρδη) που κρατά «ζωντανό» τον κλάδο για όλη την υπόλοιπη χρονιά.
Όπως εκτιμούν παράγοντες του κλάδου φέτος η κερδοφορία του τρίτου τριμήνου θα είναι πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με άλλες καλές χρονιές με αποτέλεσμα ολόκληρο το έτος να αποβεί πολύ ζημιογόνο. Από Σεπτέμβριο η ακτοπλοΐα «βουλιάζει» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Οι τιμές των καυσίμων παραμένει ο μεγάλος πονοκέφαλος για την ακτοπλοΐα. Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε το 30-35% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων κατά μέσο όρο. Με τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων που καταγράφονται , αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και όλο το 2022, το κόστος καυσίμων έχει εκτοξευθεί στο 60-70% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, όπως αναφέρουν οι ίδιοι παράγοντες.
Η άνοδος των ναύλων η οποία κατά μέσο όρο έχει φτάσει μέχρι και το 28% για φέτος είναι το τελευταίο μέτρο καθώς, οι εταιρείες δεν μπορούν να προχωρούν σε συνεχείς αυξήσεις αφού από ένα σημείο και μετά θα επηρεάσουν την επιβατική κίνηση. Ήδη αυτό είναι εμφανές στις πιο μακρινές διαδρομές όπου και τα εισιτήρια σε απολυτές τιμές είναι ακριβότερα. Σε κάθε περίπτωση πάντως οι αυξήσεις στις τιμές πώλησης των υπηρεσιών μας δεν διαφέρουν από τις αυξήσεις που βλέπουμε στις τιμές πώλησης αγαθών και υπηρεσιών σε άλλους κλάδους της οικονομίας, δήλωσε πρόσφατα στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Σπύρος Πασχάλης.
Επίσης ένα ακόμη «αγκάθι» αποτελεί για τον κλάδο η μη καταβολή τω μισθωμάτων στις εταιρείες που εκτελούν και δρομολόγια αγόνων γραμμών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα κονδύλια στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και γίνεται προσπάθεια για την εξεύρεση κάποιων κονδυλίων από άλλα υπουργεία.
Τέλος, όσον αφορά την επιβατική κίνηση για όλη τη χρονιά ο ίδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι θα παραμείνει σε επίπεδα από 10%-20% χαμηλότερα σε σύγκριση με το 2019, καθώς η δουλειά των groups έχει σχεδόν χαθεί ως απόρροια των δύο ετών κορωνοϊού ενώ σημαντικές αγορές όπως η Κινεζική παραμένουν ακόμα κλειστές. Όσον αφορά τη μεταφορά φορτίων κινείται σε περίπου ίδια επίπεδα με το 2019.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.