26.9.2022 8:23

Ναυτιλία: «Ξαναγράφεται» ο χάρτης σε Αιγαίο, Αδριατική

Σε αναθεώρηση των πλάνων θα πρέπει να προχωρήσουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετά την ολοκλήρωση του deal Attica - ANEK

Η επικείμενη απορρόφηση της ΑΝΕΚ προσφέρει νέες δυνατότητες στον όμιλο της Attica Group, ενώ την ίδια ώρα «υποχρεώνει» τις υπόλοιπες ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα ελληνικά νερά να επαναξιολογήσουν τη δράση τους. Η «νέα Attica» έχει παρουσία σχεδόν σε όλες τις γραμμές της χώρας, στις οποίες δρομολογούνται περίπου 100 ακτοπλοϊκά πλοία και εξυπηρετούν καθημερινά 115 νησιά συνδέοντάς τα με την ενδοχώρα είτε πραγματοποιώντας συνδέσεις μεταξύ τους.

Σύμφωνα με μελέτη της XRTC, τα 100 πλοία ανήκουν σε 28 ακτοπλοϊκές εταιρείες, μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους που εξυπηρέτησαν το τρίτο (θερινό) τρίμηνο του 2022 περίπου 14 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων λίγο πάνω από τα 13 εκατ. στο εσωτερικό της χώρας. Η XRTC διακρίνει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε τρεις μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με το είδος των πλοίων τους και τα χαρακτηριστικά τους. Στις μεγάλες εταιρείες εντάσσονται ο όμιλος Attica-ΑΝΕΚ με 44 πλοία (επιβατηγά οχηματαγωγά και ταχύπλοα) και ο όμιλος των Μινωικών Γραμμών, θυγατρικής του ιταλικού ομίλου Grimaldi, με τέσσερα πλοία, τρία συμβατικά και ένα ταχύπλοο.

Τα 48  πλοία των μεγάλων εταιρειών αποτελούν τους στυλοβάτες της αγοράς αφού διακινούν επιβάτες και προπάντων το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων από και προς τα νησιά. Ο όμιλος Attica-ANEK δραστηριοποιείται τις γραμμές της Αδριατικής (Ελλάδα – Ιταλία) και στην ελληνική ακτοπλοΐα, συνδέει τον Πειραιά με τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη (Χανιά, Ηράκλειο), τα νησιά του Σαρωνικού. Επίσης δραστηριοποιείται τις Σποράδες, στο Βόρειο και το Ανατολικό Αιγαίο, ενώ κατά περιόδους και στη γραμμή Ραφήνα – Κυκλάδες. Οι Μινωικές Γραμμές συνδέουν τον Πειραιά με την Κρήτη (Ηράκλειο και Χανιά) και τους θερινούς μήνες με ταχύπλοο τον Πειραιά με τις Κυκλάδες και την Κρήτη.

Η μεσαία κατηγορία
Στις μεσαίες εταιρείες εντάσσονται τρεις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο τόσο σε κύριες, όσο σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Οι εταιρείες Fast Ferries και Levante Ferries δραστηριοποιούνται με συμβατικά πλοία καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Η Seajets χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της μόνο την υψηλή τουριστική περίοδο.

Seajets: Η εταιρεία Seajets, συμφερόντων Μάριου Ηλιόπουλου, αποτελεί σύμφωνα με την XRTC τη μεγαλύτερη ιδιωτική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με στόλο 24 πλοίων (20 ταχύπλοα και τέσσερα συμβατικά). Διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων στο Αιγαίο και εξυπηρετεί 33 νησιά στις Κυκλάδες τόσο με σύνδεση από Πειραιά, Λαύριο, Κρήτη, Θεσσαλονίκη, Ραφήνα όσο και με ενδοκυκλαδικές συνδέσεις. Παρά το γεγονός ότι ο στόλος της αποτελείται από 24 πλοία, το 2022 έχει δρομολογήσει τα 16.  Τον Απρίλιο του 2021 η Seajets αγόρασε τέσσερα πλοία από την Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου, τα τρία ταχύπλοα Superrunner, Super Speed & Super Cat καθώς και το συμβατικό SuperFerry II. Το 2022 η εταιρεία αγόρασε το Speedrunner 3, το τελευταίο πλοίο της Aegean Speed Lines.

Fast Ferries: H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη το 1989, και δραστηριοποιείται σήμερα με τέσσερα πλοία, τρία συμβατικά και ένα ταχύπλοο, στις γραμμές Ραφήνα – Ανδρος – Τήνος – Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Κουφονήσια και Πειραιά, Σύρο, Μύκονο, Νάξο. Το 2020, η Fast Ferries ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της αγοράς και της παραλαβής του νέου της πλοίου που πρόκειται να φέρει την ονομασία THUNDER.

Levante Ferries: H Levante Ferries, συμφερόντων Γιώργου Θεοδόση, δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρας/Κυλλήνης – Ζακύνθου – Κεφαλονιάς, Ιθάκης με τέσσερα πλοία. Eνα πέμπτο πλοίο, το οποίο αγόρασε το 2019, το Smyrna di Levante, αυτή την περίοδο δέχεται ολοκληρωτική μετασκευή, ευρεία τεχνολογική αναβάθμιση, καθώς και πλήρη αναδιαμόρφωση και ανακαίνιση εσωτερικών χώρων, προκειμένου να συνδέσει τη Θεσσαλονίκη με τη Σμύρνη.

Πρόσφατα προχώρησε στην αγορά του έκτου της πλοίου, του Contessa di Levante (πρώην Queen Coral 8), το οποίο έχει ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία τον Σεπτέμβριο 1999. Το πλοίο υπόκειται σε μετασκευή προκειμένου να δρομολογηθεί στο Ιόνιο.

Τέλος, στις μικρότερες εταιρείες, η μελέτη της XRTC περιλαμβάνει 22 ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, με συνολικά 37 πλοία που δραστηριοποιούνται στον χώρο κυρίως σε άγονες και ενδονησιωτικές γραμμές. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η ΑΝΜΕΖ (ZANTE FERRIES) που με δύο πλοία δραστηριοποιείται στις γραμμές Πειραιάς – Κυκλάδες, ενώ εξυπηρετεί και την άγονη Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη, η Golden Star Ferries με δύο πλοία που δραστηριοποιείται τις γραμμές Ραφήνας – Κυκλάδων και η Dodekanissos Seaways που με τρία πλοία δραστηριοποιείται στις ενδονησιωτικές γραμμές των Δωδεκανήσων.

Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ