18.3.2021 16:49

Καπετάν Νίκος Φράγκος: «Σπίτι όσο χωρείς, χωράφι όσο θωρείς»

Ο ιδρυτής της Good Faith Shipping που στη δεκαετία του 90 διαχειριζόταν περί τα 150 πλοία

Ο Καπετάν Νικόλας άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην Ακτή Μιαούλη

Ο καπετάν Νίκος Φράγκος, ιδρυτής της Good Faith Shipping, άφησε ανεξίτηλη την σφραγίδα του στην Ακτή Μιαούλη. Εξέχον μέλος των Καρδαμύλων, εισήλθε στο εφοπλιστικό επάγγελμα το 1960 και λίγο αργότερα εγκαταστάθηκε σε ένα όροφο νεόδμητου μεγάρου στην Μακράς Στοάς του Πειραιώς, πίσω από τον ουρανοξύστη. […]

Εργατικός στο έπακρο, συγκεντρωτικός, βαθύς γνώστης της ναυτιλιακής επιχειρήσεως και της ναυτικής τεχνολογίας λόγω της πλοιαρχικής του ιδιότητος, εργασιομανής, αλλά πάντα πράος και ήρεμος, αν και σκληρός

διαπραγματευτής, ο καπετάνιος δεν είχε Κυριακές, αργίες και γιορτές, αν και υποδειγματικός οικογενειάρχης και άνθρωπος της Εκκλησίας. Γρήγορα εξελίχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους πλοιοκτήτες της δεκαετίας του ᾽70.

Η Επιτυχία των Χριστουγέννων

Σε κάποια από τις συνεντεύξεις του διηγήθηκε την μεγάλη επιχειρηματική του επιτυχία, όταν κάποια Χριστούγεννα, μετά την θεία λειτουργία στην εκκλησία του Πολιούχου Αγίου Σπυρίδωνος, όπου εκκλησιαζόταν τακτικά και μάλιστα εκτελούσε και χρέη επιτρόπου περιφέροντας τον δίσκο της εκκλησίας, επισκέφθηκε το γραφείο του για να διαβάσει τα τέλεξ. Ανάμεσά τους είδε ένα τηλεγράφημα που έλεγε πως ένα νεότευκτο ΟΒΟ των 110.000 τόνων, το οποίο μόλις είχε παραληφθεί από τα ναυπηγεία και εκτελούσε το παρθενικό του ταξίδι στον Ατλαντικό, ο αλλοδαπός πλοίαρχος λόγω μέθης το έριξε στα βράχια κοντά στις Πορτογαλικές ακτές και το κατάστησε «constructive total loss» (τεκμαρτή ολική απώλεια). Ο καπετάν Νικόλας ήλθε αμέσως σε επαφή με τους ασφαλιστές και το αγόρασε αντί 10 εκατομμυρίων δολαρίων, ένα σκάφος που κόστιζε τα υπερτριπλάσια. Το ρυμούλκησε στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και έκτοτε το σπουδαίο αυτό πλοίο έγινε η ναυαρχίδα του στόλου του με την ονομασία Good Leader. Όταν συνεργάσθηκε με τον νομικό και ναυλομεσίτη, γόνο εφοπλιστικής οικογενείας Νίκο Μουνδρέα, η εταιρεία Good Faith Shipping εγκαταστάθηκε μονίμως σε δύο ορόφους του μεγάρου της οδού Μπουμπουλίνας στο Πασαλιμάνι και από εκεί επεξέτεινε την δραστηριότητά της σε όλο τον κόσμο. Ήταν η πρώτη ναυτιλιακή εταιρία που λειτούργησε με την μορφή συνεταιρισμού και πέτυχε απολύτως. Ως πλοίαρχος και τεχνοκράτης ασχολείτο με την διαχείριση των πλοίων και ο Ν. Μουνδρέας σαν νομικός και ναυλομεσίτης, λειτουργούσε σαν εμπορικός διαχειριστής του στόλου. Με την μορφή αυτή η εταιρία διαχειρίστηκε πάνω από 150 πλοία και είχε εξελιχθεί στην μεγαλύτερη εταιρία του ελληνικού στόλου με έδρα πάντα τον Πειραιά. […]

Μουντιάλ στον ποταμό Ριο ντε λα Πλάτα

Κάποια χρονιά, όταν διεξαγόταν το "μουντιάλ" ποδοσφαίρου (με την Βραζιλία του Πελέ επί κεφαλής) ο ίδιος πήγε στον ποταμό Ρίο ντε λα Πλάτα και έκανε το…δικό του "μουντιάλ". Ένα πλοίο είχε εξοκείλει και κολλήσει στην άμμο και εθεωρείτο από τους ασφαλιστές ολική απώλεια. Διότι στην περιοχή δεν μπορούσαν να πάνε ανελκυστικά μηχανήματα για την αποκόλλησή του. Ο καπετάν Νικόλας, συμφώνησε με τους ασφαλιστές ότι εκείνος θα μπορούσε να το αποκολλήσει αντί αμοιβής ενός εκατομμυρίου δολαρίων. Οι ασφαλιστές δέχθηκαν ασμένως, αφού θα γλύτωναν περισσότερα για αποζημιώσεις πλοιοκτητών. Το κατόρθωμα έγινε ως εξής: Ο καπετάν Νίκος Φράγκος εκτίμησε επί τόπου την κατάσταση και διέταξε τους μηχανικούς να βάλουν μπρος τις μηχανές, ενώ οι προπέλες του σκάφους ήταν βυθισμένες στην άμμο. Αμήχανοι οι ναυτικοί υπάκουσαν σύμφωνα με τις οδηγίες του. Περίμεναν ότι όλα θα έσπαγαν από την αντίσταση. Κι όμως, αυτό δεν συνέβη. Οι έλικες «βιδώθηκαν» στην άμμο χωρίς να πάθουν τίποτα ούτε αυτές ούτε οι άξονες και το πλοίο βρέθηκε με την πρύμνη στο νερό. Δύο ρυμουλκά που ήταν «standby» ολοκλήρωσαν την δουλειά και ρυμούλκησαν το πλοίο στα βαθιά.

«Σπίτι όσο χωρείς…..»

Ο καπετάν Ν. Φράγκος, που είχε σαν δόγμα την συμβουλή του πατέρα του «σπίτι όσο χωρείς, χωράφι όσο θωρείς» δημιούργησε όχι μόνο μία μεγάλη εταιρεία, αλλά και ικανούς διαδόχους, τα παιδιά του Γιάννη και Αγγελική, η οποία βαδίζει στα δημιουργικά αχνάρια του πατέρα της με ακόμα μεγαλύτερη δυναμικότητα, την Μαρία και την Κατερίνα, που έφυγε απροσδόκητα νωρίς. Από τα παιδιά του, πιο δυναμική με διεθνή αναγνώριση είναι η Αγγελική, αποκαλούμενη και αυτή «καπετάνισσα», με τις εταιρείες της Navios Maritime Holding, Navios…Partners και Navios…Acquisition και με τις εταιρείες Irika Shipping και Maritime Investment, που ένωσαν επιχειρηματικά τον Γιάννη και την Αγγελική, κατόρθωσαν να αντλήσουν τα προηγούμενα χρόνια πάνω από 1 δισ. δολάρια από την διεθνή χρηματαγορά.[…]

 (Από τα «ΙΣΤΟΡΙΚΑ» της ιστοσελίδας www.nafs.gr)

Το αφιέρωμα στον Καπετάνιο στο πρώτο φύλλο του ναυτιλιακού ΝΑΥΣ το 1996, όπου δήλωνε με παρρησία : « Η Χίος δεν είναι γκρίζα» αναφερόμενος στις συνεχείς προκλήσεις της Γείτονος.

 

 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ