Μια ακόμη κραταιά ναυτική οικογένεια των Οινουσσών, η οικογένεια Λαιμού, έχει διαγράψει διαδρομή 170 και πλέον ετών στις θάλασσες του Κόσμου, ξεκινώντας και αυτή με μικρά ιστιοφόρα για να βρεθεί στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Η οικογένεια Λαιμού ή η οικογένεια του παπα-Λαιμού, μια από τις πολυπληθέστερες, αν όχι η μεγαλύτερη σε αριθμό μελών ναυτική ελληνική οικογένεια , συγγενεύει με την οικογένεια Πατέρα, με διαδρομή παράλληλη στην επιχειρηματική δραστηριότητα, τον ευεργετισμό, την ευποιία και τον πατριωτισμό. Οι στενοί συγγενικοί αρχικά και επιχειρηματικοί στην πορεία, δεσμοί των δύο οικογενειών, μας δίνουν την ευχέρεια να μην επεκταθούμε σε κείμενα σχετικά με τη διαδρομή των Λαιμών, αλλά να αξιοποιήσουμε μέρος από το πλούσιο οικογενειακό φωτογραφικό αρχείο που παρέχεται στην ιστοσελίδα της ναυτιλιακής εταιρείας Enesel S.A. που ιδρύθηκε το 2003 από τον καπετάν Νικόλα Σ. Λαιμό.
Το 1959, ιδρύουν στον Πειραιά την εταιρεία Αύρα Ναυτιλιακά Πρακτορεία (αργότερα μετονομάστηκε Αύρα Διαχείρισης ΑΕ), η οποία εκπροσωπεί και τις δύο οικογένειες.
Καθ' όλη τη διάρκεια των ετών που ακολουθούν δεν εγκαταλείπουν τις νέες ναυπηγήσεις.
Το 1968 παραλαμβάνουν το φορτηγό «Σπύρος Α. Λαιμός», το οποίο υπήρξε και το πρώτο ελληνικών συμφερόντων πλοίο που ναυπηγήθηκε με την εποπτεία του Νορβηγικού Νηογνώμονα Det Norske Veritas.
Το 1983 ο Νικόλας Λαιμός, παντρεμένος με την Ειρήνη Θ. Δοξιάδη, αποχωρεί από τη Lemos & Pateras που τότε διαχειριζόταν 16 φορτηγά πλοία και ιδρύει στο Λονδίνο τη δική του εταιρεία, την NS Lemos.
Η Αύρα στον Πειραιά βρίσκεται και αυτή υπό τον έλεγχό του και συνεχίζει σταθερά να ναυπηγεί νέα πλοία. Τα φορτηγά υπήρξαν πάντοτε η πρώτη επιλογή της οικογένειας. Τώρα όμως έφτασε η ώρα να δοκιμάσουν την τύχη τους και στα δεξαμενόπλοια. Το 1992 η Αύρα παραγγέλνει στα ναυπηγεία Samsung της Νότιας Κορέας τέσσερα νέα πλοία, δύο φορτηγά και δύο δεξαμενόπλοια διπλού τοιχώματος.
Τώρα η συνολική χωρητικότητα του στόλου που διαθέτει φτάνει τα 2,4 εκατ. τόνους. Το 1993 ιδρύεται η Sealuck Shipping Corporation στον Πειραιά για τη διαχείριση του στόλου των δεξαμενόπλοιων του Ομίλου. Η εν λόγω εταιρεία συνέχισε πιστή στις παραδόσεις των νέων ναυπηγήσεων και μέχρι και τα έτη 2001-2003 παραλάμβανε νεότευκτα δεξαμενόπλοια κλάσης VLCC. Το έτος 2003, Αύρα και Sealuck συγχωνεύονται για να δημιουργήσουν την Enesel SA.
Σήμερα της Enesel ηγείται ο Αντώνης T.N. Λαιμός, νομικός, απόφοιτος της Οξφόρδης. Το 2000 και αφού είχε ολοκληρώσει τον κύκλο του στη νομική επιστήμη μετέχοντας σε διάφορα νομικά όργανα στην Αγγλία, εντάσσεται στην Enesel SA καταλαμβάνοντας τη θέση του αντιπροέδρου της εταιρείας.
Ακολούθως αναλαμβάνει χρέη διευθύνοντος συμβούλου και τον Μάιο του 2011 αναλαμβάνει πρόεδρός της.
Ταυτόχρονα ιδρύει την επενδυτική εταιρεία Axia, ενώ είναι και ιδρυτικό μέλος της εταιρείας εμπορίας πρώτων υλών Avra Asia Pte. Ltd, η οποία δραστηριοποιείται στην Απω Ανατολή και συγκεκριμένα στην Ινδονησία, στις Ινδίες και στην Κίνα.
Εκτός από το πολυσχιδές επιχειρηματικό έργο της, η οικογένεια Ν.Α. Λαιμού έχει να επιδείξει και το ιδιαίτερα έντονο κοινωνικό έργο, που εκκινεί από τη συντήρηση του Ναυτικού Μουσείου Οινουσσών και φτάνει μέχρι και την κατάθεση ιδιαίτερα σοβαρών ποσών στον λογαριασμό που έχει δημιουργήσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την κάλυψη των αναγκών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
Ο Γεώργιος Kωνσταντή Λαιμός (ή Παπαλαιμός όπως ήταν ευρύτερα γνωστός) έζησε μέχρι το 1892 και ευτύχησε να δει και τους τρεις γιους του Kωνσταντή, Αντώνιο και Παντελή να διακρίνονται στη θάλασσα. Είναι ο πρώτος, ο γενάρχης με άλλα λόγια, που συμμετέχει σε επιχειρηματικό εγχείρημα στη θάλασσα το 1848, όταν αγόρασε ένα μικρό μερίδιο στο ιστιοφόρο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ.
Οι γιοί του Παπαλαιμού, από αριστερά, ο Παντελής, ο Κωνσταντίνος (Κωνσταντής) και ο Αντώνιος. Τα τρία αδέλφια ξεκίνησαν μαζί και μετά από σκληρή εργασία στο αρχικό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ, αποκτούν το 1882 το 250 τόνων AVRA, νηολογημένο στην Ερμούπολη της Σύρου.
Το 1902 ήδη έχει αποβιώσει ο πρωτότοκος Παντελής και οι εναπομείναντες δύο αδελφοί Κωνσταντής και Αντώνιος αποφασίζουν να χαράξουν τη δική του πορεία ο καθένας. Εδώ οι τέσσερις γιοί του Αντωνίου Γ. Λαιμού με τον ξάδελφό τους Κωστή Ηλία Λαιμό στα αριστερά. Καθισμένος ο Δημήτριος και όρθιοι από αριστερά ο Παντελής, ο Πολύδωρος και ο Σπύρος.
Ο Αντώνιος Γ. Λαιμός, ο μικρότερος γιος του Παπά-Λαιμού αποκτά το 1902 το ιστιοφόρο «Γαρουφαλιά», ενώ στα επόμενα τέσσερα χρόνια έχει αυξήσει το στόλο του κατά δύο ιστιοφόρα. Είναι η απαρχή της ιστορικής Εταιρείας NS Lemos για να φτάσει στις μέρες μας η ναυτιλιακή Enesel SA.
Σύμφωνα με την έρευνα του των καθηγητών κκ Τζαλίνας Χαρλαύτη και Γιάννη Θεοτοκά(«Έλληνες εφοπλιστές και ναυτιλιακές επιχειρήσεις, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια 2007), το 1907 κάνει τη μεγάλη στροφή στην ατμήλατο ναυτιλία αποκτώντας τα καράβια «ΕΛΕΝΗ» και «Θεόδωρος Πάγκαλος» το 1913.
Ο Α. Λαιμός νυμφεύεται την Κατίνγκω Δ. Πατέρα, θυγατέρα του Δημήτρη Πατέρα. Τιμώντας τη μνήμη της οι απόγονοί τους θα ονομάσουν δύο πλοία σε «KATINGKO» και «KYRAKATIGKO». Στο ίδιο πνεύμα ένα τάγκερ ονομάστηκε στη μνήμη του γενάρχη «PAPALEMOS», πριν μερικά χρόνια. Είχε προηγηθεί το ατμόπλοιο «PAPALEMOS»που βυθίστηκε στον πόλεμο.
Δημοσίευμα από το Πανελλήνιον Λεύκωμα Εκατονταετηρίδος του 1928 που απεικονίζει ελαιογραφία με τα ιστιοφόρα και τα ατμόπλοια της οικογένειας Αντωνίου Γ. Λαιμού.
Από την καθέλκυση του φορτηγού πλοίου CAPTANTONIS στις 14 Ιουνίου 1957 στα ναυπηγεία A.G. «Weser» στο Bremerhaven της Γερμανίας. Εικονίζονται από αριστερά, ο Νικόλας Σ. Λαιμός, η ανάδοχος του πλοίου Μαρίτσα Π. Λαιμού, ο Πολύδωρος Α. Λαιμός, η Καλλιόπη Ν. Βαλμά, ο Νικόλαος Α. Βαλμάς και ο Αντώνιος Ν. Βαλμάς
Τα παιδιά του Α. Λαιμού ανοίγουν με τους γιούς των Διαμαντή Πατέρα, Αναστασίου Πατέρα και Χρήστου Μ. Λεμού το πρώτο ναυτιλιακό γραφείο στο Λονδίνο της Lemos & Pateras. Φωτογραφία των υιών Α. Λαιμού εκείνης της περιόδου.
Ο Σπύρος Α. Λαιμός με τους γιους του Αντώνη και Νικόλα και τους Κώστα Α. Πατέρα και Ηλία Ν. Πατέρα (Σπανογιάννη) στο Brighton λίγο μετά το τέλος του Πολέμου.
Νέο ξεκίνημα με το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου. Συρμαγιά τα libertys .Παραλαμβάνονται τα «ΑΝΤΩΝΗΣ»,«ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ», «ΕΛΛΑΣ»,«ΚΑΛΛΙΟΠΗ» και ακολουθεί το «KATINGO» της φωτογραφίας.
Ο Πολύδωρος Α. Λαιμός (δεξιά) και ο Νικόλας Σ. Λαιμός (αριστερά) στην τελετή τοποθέτησης της τρόπιδας του φορτηγού πλοίου KYRAKATINGO στις 24 Σεπτεμβρίου 1956.
Στιγμιότυπο από τα εγκαίνια του έργου της Επιστημονικής Πτέρυγας της Ρευματολογικής Κλινικής του Ασκληπιείου της Βούλας που πραγματοποιήθηκε με δωρεά του Σπύρου Α. Λαιμού το 1961. Δεξιά, το αρχιτεκτονικό προσχέδιο της Πτέρυγας.
Στο ιδιαίτερα έντονο κοινωνικό έργο περιλαμβάνεται και η συντήρηση του Ναυτικού Μουσείου Οινουσσών, όπως και η κατάθεση ιδιαίτερα σοβαρών ποσών στον λογαριασμό που έχει δημιουργήσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την κάλυψη των αναγκών ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.
Εφημερίδα τα ΝΕΑ 6/12/2012
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.