8.1.2018 11:59

Ανάπτυξη δεν είναι μόνο η άσφαλτος

Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το Δελτίο Τύπου του κ. Βαλσαμίδη, που προφανώς προσπαθεί να απαντήσει στις αιτιάσεις του κ. Γανιάρη στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο σχετικά με τη μη τήρηση της κατανομής των πιστώσεων μεταξύ των 3 νομών ανάλογα με τον πληθυσμό τους (46% Λέσβος - 28% Χίος και 26% Σάμος).

Στην ερώτηση του Γανιάρη αλλά και πολλών συμβούλων της αντιπολίτευσης σχετικά με το τεχνικό πρόγραμμα του 2018 (δηλαδή τι προβλέπεται να εκτελεστεί μέσα στο χρόνο), ο κ. Βαλσαμίδης απαντά γενικά με συνολικούς προϋπολογισμούς έργων που έχουν ενταχθεί ή θα ενταχθούν για να εκτελεστούν σε βάθος 10ετίας τουλάχιστον με τους ρυθμούς που κινείται η Περιφέρεια. Και βέβαια για να θολώσει ακόμη περισσότερο τα νερά, προσέθεσε και τα έργα του ΕΣΠΑ που είναι ήδη δεσμευμένα.

Σημαντικό θέμα είναι η κατανομή των όποιων χρημάτων (20+7 εκ € σύμφωνα με τον κ. Βαλσαμίδη) μεταξύ των κατηγοριών παρέμβασης. Πολύ πρόχειρα αθροίζουμε:

- Συντηρήσεις οδικού δικτύου: 11,25 εκ € (ενταγμένα και αιτήματα για νέα έργα)

- Νέοι οδικοί άξονες 9,5 εκ € (αιτήματα)

- Καθαρισμοί χειμάρρων: 3,1 εκ € (από πόρους της Περιφέρειας και ΕΣΠΑ)

- Λιμενικά 270.000 € + χρηματοδότηση μελετών

- Πολιτισμός: 435.000€ (από τα οποία 330.000 για το κτίριο του Γαλλικού Κολλεγίου στο οποίο θα εγκατασταθεί η Περιφέρεια)

- Υγεία - Πρόνοια: 3,4 εκ € (από ΕΣΠΑ).

Η ερώτηση που τίθεται είναι κατά πόσο το σύνολο των χρηματοδοτήσεων δημιουργούν νέες επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας για εκπαιδευμένο προσωπικό, αξιοποιεί τους τοπικούς πόρους και ανθρώπινες δεξιότητες, βοηθά στην εγκατάσταση νέων στα νησιά ή αν τελικά τα εργολαβικά κέρδη ταυτίζονται με την ανάπτυξη.

Είναι δυνατόν να πιστεύει κανείς ότι τα έργα οδοποιίας ταυτίζονται με την ανάπτυξη; Που είναι οι παρεμβάσεις για τον τουρισμό, για την επιχειρηματικότητα, για την αγροδιατροφή, για αξιοποίηση των φυσικών και πολιτιστικών πόρων του νησιού; Πως θα υποστηριχθούν νέες καινοτόμες δραστηριότητες στον τομέα της γαλάζιας ανάπτυξης, της δημιουργικής οικονομίας και γενικά θα υποστηριχθεί η νέα επιχειρηματικότητα αξιοποιώντας παλαιό και νέο εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό πριν πάρει τον δρόμο της μετανάστευσης; Πλήρης η σιωπή, ειδικά και μετά το κλείσιμο της ΕΝΑ Αναπτυξιακής.

Σταθερή άποψη του ΣΥΜΒΟΛΑΙΟΥ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ είναι ότι οι οδικές υποδομές δεν είναι αναπτυξιακό έργο όταν δεν αποτελούν τμήμα μιας ολοκληρωμένης παρέμβασης. Αυτή πρέπει να περιλαμβάνει:
(α) παρεμβάσεις ενίσχυσης και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων με έμφαση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων υψηλής προστιθέμενης αξίας, που είναι προϋπόθεση για την αύξηση των θέσεων εργασίας, των εισοδημάτων και τελικά του πληθυσμού και 
(β) δράσεις για τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος (υγεία, παιδεία, κατάρτιση, προστασία παιδιών και ηλικιωμένων, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια, μεταφορές, διαχείριση νερού, στερεών και υγρών αποβλήτων κλπ).

Αυτού του είδους οι παρεμβάσεις αποτελούν προϋποθέσεις ώστε τα νησιά μας και οι επιμέρους περιοχές τους να γίνουν ελκυστικές τόσο για κατοίκους, όσο και για επιχειρήσεις, μέσα στη λογική της βιώσιμης ανάπτυξης.

Καλούμε τους φορείς να ανοίξουν τη συζήτηση για την αναπτυξιακή πορεία της Χίου και των νησιών του Β. Αιγαίου συνολικά, για τους στόχους που θα πρέπει να έχει και με ποιό τρόπο αυτή μπορεί να επιτευχθεί.
Ως ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ έχουμε τοποθετηθεί σε πολλά επιμέρους θέματα ανάπτυξης όπως μπορεί κανείς να δει στο ioannispilanis.blogspot.gr και ειδικά στοhttp://ioannispilanis.blogspot.gr/2015/11/ όταν το 2015 καταθέσαμε πρόταση για το επιχειρησιακό πρόγραμμα της ΠΒΑ χωρίς βέβαια να ληφθεί υπόψη, όπως φαίνεται, από το ποια έργα υλοποιούνται σήμερα.

 

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ