Νομίζω ότι ήλθε η ώρα να ασχοληθεί και το νησί μας με φλέγοντα προβλήματα, πέραν αυτού που μας ταλανίζει χρόνια, δηλαδή του προσφυγικού-μεταναστευτικού.
Αν και είναι γενική η αίσθηση ότι, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνησή του, προσώρας, “τα πάνε σχετικά καλά”, εν τούτοις, σε κάποιους κρίσιμους τομείς, καταγράφονται αστοχίες και λανθασμένοι χειρισμοί. Κάτι τέτοιο εκτιμώ ότι πάει να γίνει σήμερα με την προετοιμασία του νομοσχεδίου που θα ρυθμίσει θέματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' και Β' βαθμού.
Επιχειρώντας να διορθώσει “αστοχίες” σχετικού νόμου της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, διολισθαίνει (η Κυβέρνηση) σε λύσεις που μόνο ακραίες μπορούν να χαρακτηρισθούν. ΄Οσο σωστό και αναγκαίο είναι π.χ. να καταργήσει το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής που έχει οδηγήσει αμέτρητους Δήμους σε παραλυτικά φαινόμενα, άλλο τόσο ακραία είναι η, φημολογούμενη, Κυβερνητική πρόθεση να εκλέγεται Δήμαρχος από την πρώτη Κυριακή, αυτός που θα συγκεντρώσει ποσοστό 43% !!
Το επιχείρημα-ερώτημα γιατί να μη μπορεί να συμβεί αυτό όταν εκλέγεται Πρωθυπουργός (και Κυβέρνηση) με 38,40 ή 42%, είναι ατυχέστατο. Μπορεί να φαντάζει λογικό, όμως δεν είναι. Τα καθήκοντα, οι ευθύνες και η αποστολή ενός Πρωθυπουργού, είναι τελείως διαφορετικά από τα αντίστοιχα του Δημάρχου. Ο Δήμαρχος, ως η εγγύτερη προς τους δημότες Εξουσία, πρέπει να στηρίζεται σε ευρύτατη νομιμοποιητική βάση για να δικαιούται να λαμβάνει τα 3/5 των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου και έτσι να μπορεί να εφαρμόζει απρόσκοπτα το πρόγραμμά του.
Αν για την εκλογή του, απαιτείται προσφυγή και σε δεύτερη εκλογική αναμέτρηση, (μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου της πρώτης Κυριακής), αυτό δεν θέτει σε κίνδυνο τα δημοτικά συμφέροντα. Το αντίθετο θα μπορούσε να συμβεί στις εκλογές για Βουλή και Κυβέρνηση. Κάθε καθυστέρηση ή αδυναμία άμεσης συγκρότησης Κυβέρνησης και μάλιστα σε Χώρες με σοβαρά Εθνικά προβλήματα όπως η δική μας, θα ισοδυναμούσε με δημιουργία συνθηκών επικίνδυνης αστάθειας και (πιθανά) ακυβερνησίας.
Έναντι της πρόβλεψης του 43%, θα μπορούσε να συζητηθεί καλόπιστα το (όχι παράλογο) ενδεχόμενο εκλογής, από την πρώτη Κυριακή, εκείνου του υποψηφίου Δημάρχου που θα λαμβάνει ποσοστό πολύ κοντά στο 50%, π.χ. από 47% έως 49% των έγκυρων ψηφοδελτίων.
Με τέτοια ποσοστά, η προσφυγή σε νέα ψηφοφορία τη δεύτερη Κυριακή, μπορεί να θεωρηθεί υπερβολή και, ως δαπάνη και ταλαιπωρία, περιττή.
Ακραία και ακατανόητη κρίνεται επίσης η (πιθανολογούμενη) πρόθεση για κατάργηση μιάς σωστής πρόβλεψης του προηγούμενου νόμου που έδινε τη δυνατότητα,μέσω “τέταρτης κάλπης”, να κατέλθουν στις εκλογές για Τοπικά Συμβούλια και ανεξάρτητοι συνδυασμοί που δεν αποτελούσαν παρακολούθημα και “ουρά” Δημοτικής Παράταξης. Θυμίζω ότι, κατά τις τελευταίες εκλογές, στις περισσότερες κοινότητές μας (μικρές και μεγάλες), συγκροτήθηκαν ανεξάρτητοι συνδυασμοί τους οποίους σεβάστηκαν οι Δημοτικές Παρατάξεις και οι οποίοι έτυχαν της επιδοκιμασίας του εκλογικού Σώματος.
Βέβαια, χωρίς αποφασιστικές αρμοδιότητες και χωρίς ένα ελάχιστο (πολύ μικρό) αυτοδιαχειριζόμενο ποσό, τα τωρινά Τοπικά Συμβούλια “ξεδοντιάστηκαν” και έμειναν να διαδραματίζουν “διακοσμητικό” γνωμοδοτικό ρόλο. Αντί λοιπόν τώρα να τους δοθούν κάποιες αρμοδιότητες και λιγοστοί πόροι για κάλυψη μικροαναγκών καθημερινότητας, ο νομοθέτης, σκοπεύει να τα μετατρέψει ξανά σε “ουρά” των Δημοτικών Παρατάξεων, άρα να τα υποβαθμίσει και άλλο. Αυτό θα συμβεί διότι ελάχιστοι(ες) θα δεχθούν να διαδραματίζουν τον άχαρο ρόλο της “ουράς”, με αντανάκλαση στις Δημοτικές Παρατάξεις οι οποίες, στο εξής θα ψάχνουν με το “κερί” να βρουν υποψηφίους(ες) για τα Τοπικά Συμβούλια. Αν, αυτό το πολύ αρνητικό ενδεχόμενο, “δέσει” με την Κυβερνητική πρόθεση να μειώσει δραστικά τον αριθμό των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων, τότε θα έχομε πιθανή υποεκπροσώπηση, (κατά περίπτωση) σχετικά μεγάλων (πληθυσμιακά) περιοχών, (Νότια Χίος, Βροντάδος) ίσως και καθόλου εκπροσώπηση άλλων (π.χ. Καρδαμύλων, Βολισσού).
Επ' αυτών των σοβαρών θεμάτων καθώς και της ανάγκης να “σπάσει” και η Χίος σε τρεις Δήμους, ΕΠΙΒΑΛΕΤΑΙ να λάβουν άμεσα και δημόσια θέση τόσο οι δύο Βουλευτές μας όσο και οι Δημοτικές Παρατάξεις, οι, εδώ, Νομαρχιακές Επιτροπές όλων των Κομμάτων, το Δίκτυο Κοινοτήτων Χίου κ.λ.π.
Το πλέον ιδανικό,-που ίσως φέρει και αποτέλεσμα,- θα ήταν να διαμορφωθεί κοινή (ενιαία) θέση όλων των, ως άνω, παραγόντων, μήπως δεν χαθεί και τούτη τη φορά η ευκαιρία να διαμορφώσει και το νησί μας τις προϋποθέσεις ενός καλύτερου μέλλοντος. Ελπίζω και εύχομαι αυτό να συμβεί.
Και κάτι σημαντικό που μπορεί να μην έτυχε της δέουσας προσοχής μας, είναι όμως καίριας σημασίας για τα νησιά του Αιγαίου και τη Θράκη:
-Τα δύο ΑΚΡΙΤΙΚΑ Πανεπιστήμια, Αιγαίου και Θράκης, για λόγους καθαρά ΕΘΝΙΚΟΥΣ, θα πρέπει, όχι μόνο να μη υποβαθμισθούν, αλλά να τύχουν πρόσθετης και αποτελεσματικής στήριξης από την Πολιτεία. Αυτό, ας το απαιτήσουν από κοινού όλα τα νησιά που φιλοξενούν Σχολές του Πανεπιστημίου Αιγαίου μαζί με τη Θράκη. Κοινή γαρ η τύχη...
Τα δύο αυτά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, επιτελούν ΕΘΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ υψίστης σημασίας και ως τέτοια, πρέπει να αντιμετωπισθούν από την Κυβέρνηση.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.