Δημοσιεύεται στις σημερινές εφημερίδες και ηλεκτρονικά μέσα η είδηση της ολοκλήρωσης ενός ταξιδιού δημοσιογράφων από την ιταλική τηλεόραση για παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ που οργανώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος προβολής της Περιφέρειας.
Η Ιταλία αποτελεί μια από τις κύριες τουριστικές αγορές της χώρας αφού μετά τη Μ.Βρετανία και τη Γερμανία, βρίσκονται μαζί με τη Γαλλία στις 5 βασικές χώρες προέλευσης επισκεπτών. Οι Ιταλοί -και πάλι μαζί με τους Γάλλους ταξιδεύουν προς τη χώρα μας χωρίς να χρησιμοποιούν οργανωμένες πτήσεις και τουριστικά πακέτα. Ταξιδεύουν πολύ στο Ιόνιο λόγω γειτνίασης αλλά και στις Κυκλάδες χρησιμοποιώντας τα πλοία και ψάχνουν να γνωρίσουν τους τόπους που επισκέπτονται. Σημαντικό μειονέκτημα των Ιταλών το ότι ταξιδεύουν μαζικά τον Αύγουστο.
Με βάση τα παραπάνω αποτελεί λογικό να στοχεύει και η Λέσβος σε μια τέτοια πελατεία και να οργανώνει ταξίδια δημοσιογράφων αφού μπορεί να ελπίζει σε προσέλκυση τους.
Όμως υπάρχουν ερωτήματα: η εταιρεία χαμηλού κόστους Vueling είχε προγραμματίσει για φέτος το καλοκαίρι σύνδεση Ρώμης με Λέσβο για 4 μήνες. Τη σύνδεση αυτή την ακύρωσε στην αρχή του καλοκαιριού προφανώς λόγω χαμηλής πληρότητας. Ένα γεγονός που μάλλον πέρασε εντελώς απαρατήρητο από την τουριστική αγορά που "στέναζε" κάτω από τη μείωση των charters αλλά και από τη Περιφερειακή Αρχή και τον Δήμο, ενώ παραμένει άγνωστο αν γνώριζαν καν την ύπαρξη των πτήσεων αυτών.
Αν όμως το γνώριζαν, τι έκαναν για να αυξήσουν το ρεύμα των τουριστών από την Ιταλία ή και σε άλλες χώρες απλά μέσω Ρώμης (αφού η εταιρεία πετά στην Ελλάδα και από Βαρκελώνη, ενώ έχει και σύνδεση Ρώμης με άλλες πόλεις); Και αυτό ειδικά σε μια δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό της Λέσβου.
Ποιες ήταν οι ενέργειες προβολής και κατά πόσο η ιταλική γλώσσα χρησιμοποιείται για προσέλκυση αυτών των πελατών που αφού ταξιδεύουν μεμονωμένοι θα προτιμούσαν πληροφορίες στη γλώσσα τους;
Και μια άλλη ερώτηση: εμείς προκαλούμε τα ταξίδια δημοσιογράφων έχοντας συγκεκριμένη στόχευση σε αγορές και σαφή στρατηγική προσέλκυσης μιας εθνικότητας με πολλαπλές συνδυαστικές κινήσεις ή απλά καλύπτουμε τη δαπάνη όποιων μας ζητούν να μας επισκεφθούν;
Δυστυχώς η αδυναμία μιας ολοκληρωμένης τουριστικής στρατηγικής από την αυτοδιοίκηση που να περιλαμβάνει και ένα σχέδιο marketing επιβεβαιώνεται συνεχώς. Ενα τέτοιο σχέδιο δεν υπήρξε ούτε την περίοδο που οι 3 Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις δαπανούσαν εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για τη προβολή, χωρίς να ξέρουν τι προβάλουν, που και πως. Τόνοι εντύπων παρήχθησαν και καταστρέφονται στα υπόγεια (ούτε για ανακύκλωση δεν το πουλάνε αφού είναι πλέον άχρηστα), ενώ ακόμη και σήμερα μετά από αλλεπάλληλες δαπάνες για γενικές και ειδικές ιστοσελίδες η ηλεκτρονική παρουσία παραμένει στην εποχή του ηλεκτρονικού ......... λίθου.
Τι άραγε περιμένουμε να αλλάξει με τον Φορέα Τουρισμού Λέσβου όπως έχει σχεδιαστεί, αν τελικά ξεπεραστούν τα διάφορα εμπόδια και συσταθεί όταν κυριαρχούν αυτές οι νοοτροπίες και πρακτικές;
Αυτό είναι ένα ακόμη παράδειγμα που επιβεβαιώνει την αδυναμία της Περιφερειακής Αρχής να αντιληφθεί τον αναπτυξιακό της ρόλο και κυρίως να βρει τρόπο να υλοποιήσει κάτι πέρα από βασικά έργα υποδομής που εκτελεί από το ΠΕΠ και το εθνικό πρόγραμμα. Αυτό καταγράφεται από την δραστηριότητα που βλέπει τα φώτα της δημοσιότητας αλλά κυρίως από το Περιφερειακό Συμβούλιο όπου αποτυπώνεται η δράση αυτή.
Θα αναφερθώ σε δύο παραδείγματα του πρόσφατου Περιφερειακού Συμβουλίου.
Το ένα θέμα αφορούσε τις προτάσεις για νέους τομείς και ειδικότητες επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης όπου αντί να υπάρξει η αναγκαία αξιολόγηση της μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενης πολιτικής και η ανάλυση αναγκών με βάση την καταγραφής της οικονομίας και του ανθρώπινου δυναμικού, προωθήθηκε για έγκριση απλά ένας κατάλογος ειδικοτήτων.
Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα συνολικά και ειδικά η Περιφέρεια Β.Αιγαίου ειδικότερα υστερούν κατά πολύ από τα όσα συμβαίνουν στην ΕΕ σε ότι αφορά το ποσοστό των ατόμων που αποκτούν νέες γνώσεις και δεξιότητες μέσα από το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Δυστυχώς η Ελλάδα δεν απέκτησε ποτέ ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό χάρτη που να περιλαμβάνει όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία (στόχους, δομές, και εκπαιδευτικές «διαδρομές») που θα επέτρεπε στους νέους και λιγότερο νέους πολίτες της χώρας να ακολουθήσουν την πορεία που τους ταιριάζει καλύτερα με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους ώστε να υπάρχει όφελος και για τους ίδιους και για την ελληνική οικονομία.
Σε ότι αφορά τη πρόταση που ήρθε για ψήφιση χαρακτηρίζεται από σημαντικές ελλείψεις αφού:
- Δεν περιλαμβάνει απολογισμό σχετικά με το ποιες ειδικότητες λειτούργησαν τα προηγούμενα χρόνια, τον αριθμό των σπουδαστών σε κάθε ειδικότητα και νησί και το κατά πόσο οι σπουδαστές αυτοί βρήκαν θέση στην αγορά εργασίας
- Δεν περιλαμβάνει καμία προσέγγιση σε ότι αφορά σε ποιους απευθύνονται οι προτεινόμενοι τομείς και ειδικότητες
- Δεν περιλαμβάνει καμία επεξεργασμένη πρόταση για τις θέσεις εργασίας που υπάρχουν και στις οποίες θα μπορούσαν να απασχοληθούν τα προς κατάρτιση άτομα ή ο μηχανισμός εκείνος που θα τους επέτρεπε να αυτοαπασχοληθούν.
- Δεν κάνει καμία αναφορά στα μικρά νησιά της Περιφέρειας, ως να μην έχουν ανάγκη κατάρτισης οι κάτοικοι των νησιών αυτών.
Και στον ιδιαίτερα κρίσιμο -ειδικά σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία για τη Περιφέρεια και τη Χώρα- τομέα της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, η Περιφερειακή Αρχή κινήθηκε με την ίδια προχειρότητα, ουσιαστικά χωρίς σχέδιο όπως και σε όλα τα άλλα σημαντικά θέματα που αφορούν το μέλλον της Περιφέρειας. Αλλωστε μέχρι σήμερα το θέμα αυτό δεν έχει απασχολήσει το Περιφερειακό Συμβούλιο, ενώ δεν έχουμε καμία ενημέρωση με τι αντικείμενο ασχολούνται οι περιφερειακές δομές κατάρτισης όπως είναι το ΚΕΚΑΠΕΛ και οι αντίστοιχες δομές στα άλλα νησιά. Αντίθετα αρκέστηκε στο να εκπληρώσει με γραφειοκρατική λογική την υποχρέωση ως προς τον νόμο, απαξιώνοντας σταδιακά όλα τα διαθέσιμα αναπτυξιακά εργαλεία.
Το 2ο θέμα αφορούσε την ΕΓΚΡΙΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΗΣ ΠΒΑ ΜΕ ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ «ΕΛΛΑΔΟΣ ΓΕΥΣΕΙΣ». Οταν πριν ενάμιση χρόνο ο κ.Αντιπεριφερειάρχης έφερε για πρώτη φορά προς ψήφιση προτάσεις για συμμετοχή σε εκθέσεις προβολής αγροτικών προϊόντων, υπήρξε γράφοντα αλλά και άλλους περιφερειακούς συμβούλους η ένσταση ότι η προβολή των αγροτικών προϊόντων πρέπει να αποτελεί τμήμα μιας ολοκληρωμένης πολιτικής που θα επιτρέπει την διεύρυνση του αριθμού των επιχειρήσεων που θα μπορούν να εξάγουν και των προϊόντων που θα εξάγονται και όχι απλά τη συμμετοχή σε εκθέσεις εκείνων των επιχειρήσεων που μπορούν ή θέλουν. Είχαμε επιμείνει ιδιαίτερα στην ανάγκη αξιολόγησης της συμμετοχής αυτής, δηλαδή να υπάρχει μετά την έκθεση ένας απολογισμός που να καταγράφει τα αποτελέσματα και να τα συγκρίνει ως προς τους στόχους, άμεσους και μεσοπρόθεσμους, να καταγράφει τις αδυναμίες των επιχειρήσεων της Περιφέρειας που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσα από δικές μας παρεμβάσεις, αλλά και τις ευκαιρίες που υπάρχουν. Αντι αυτού το μόνο που βλέπουμε στα τοπικά ΜΜΕ είναι φωτογραφίες των συμμετεχόντων με το αντίστοιχο δελτίο τύπου στο οποίο αναφέρεται πόσο επιτυχημένη ήταν η συμμετοχή. Η Περιφερειακή Αρχή τότε είχε προτείνει να ψηφιστεί το αρχικό πρόγραμμα του α’εξαμήνου του 2015 και στη συνέχεια θα έρθει μια ολοκληρωμένη πρόταση.
Χωρίς να έχει γίνει τίποτα από όλα αυτά ήρθε για ακόμη μια φορά προς ψήφιση, η συμμετοχή σε μια ακόμη παρόμοια δραστηριότητα. Αντίθετα, προκλητικά θα έλεγα, αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση ότι αξιοποιείται η περσινή εμπειρία, μια εμπειρία που δεν έχει κοινοποιηθεί, σε εμάς που καλούμαστε να εγκρίνουμε τη δαπάνη.
Ενώ θεωρούμε ότι ο ρόλος της Περιφέρειας είναι να στηρίζει την εξωστρέφεια των παραγωγικών επιχειρήσεων του Β.Αιγαίου, όπως συμβαίνει αντίστοιχα και με τις εκθέσεις τουρισμού, θεωρούμε ότι η πρακτική που ακολουθεί η Περιφερειακή Αρχή δεν καλύπτει τους στόχους αυτούς. Θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο απλώς δαπανώνται χρήματα χωρίς αποτέλεσμα, ψηφίσαμε αρνητικά στην εισήγηση.
Δυστυχώς είμαστε υποχρεωμένοι να το επαναλάβουμε για άλλη μια φορά με έναν μονότονο τρόπο: η Περιφερειακή Αρχή κινείται χωρίς σχέδιο, χωρίς να αντιλαμβάνεται ποιος είναι ο κορμός των αρμοδιοτήτων που τις έχει αναθέσει ο νομοθέτης: τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Περιφέρειας. Αυτό φάνηκε σε όλες τις αποσπασματικές συζητήσεις που έγιναν για το θέμα (άλλωστε δεν συνεδρίασαν ποτέ με αυτό το αντικείμενο η Περιφερειακή Επιτροπή Διαβούλευσης και το Περιφερειακό Συμβούλιο) και αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στο κείμενο του Επιχειρησιακού Σχεδίου που υιοθέτησε η περιφερειακή πλειοψηφία. Φαίνεται απτά και κάπου αλλού: στις συνεχείς τροποποιήσεις του προϋπολογισμού όπου υπάρχει ένα διαρκές «κόψε-ράψε» πιστώσεων ανάλογα με το τι προκύπτει, αφού προχωράμε έτσι χωρίς πρόγραμμα.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.