Οι δήθεν “εκπτώσεις” των ακτοπλοϊκών εταιρειών στις δήθεν “συστάσεις” της κυβέρνησης της ΝΔ, αποδεικνύονται μια τεράστια και προκλητική κοροϊδία, ένα κακοπαιγμένο θέατρο. Πρόκειται για περιορισμένες εκπτώσεις, για περιορισμένες κατηγορίες επιβατών και για περιορισμένες ημέρες και δρομολόγια. Και όλα αυτά τη στιγμή που τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και ναύλα των οχημάτων, από τον Αύγουστο του 2021 μέχρι σήμερα, έχουν αυξηθεί 4 φορές, με τη συνολική αύξηση να φτάνει ακόμα και το 50%!
Με βάση τα επίσημα στοιχεία, μόνο για τη μετακίνηση απαιτείται ένας ολόκληρος μισθός, χωρίς να υπολογίζονται τα πανάκριβα έξοδα διαμονής, διατροφής και κίνησης στα νησιά. Δεν μπορεί η λαϊκή οικογένεια, να βλέπει καθημερινά να λεηλατείται το εισόδημά της από τις δυσβάσταχτες αυξήσεις στην ενέργεια και τα προϊόντα λαϊκής κατανάλωσης και όταν έχει ανάγκη να πάρει μια ανάσα ξεκούρασης, οι διακοπές να αποτελούν «όνειρο θερινής νυκτός», λόγω των πανάκριβων εισιτηρίων.
Είναι τέτοιο το μέγεθος της πρόκλησης που οι εφοπλιστές ξεκαθάρισαν ότι δεν υπάρχει θέμα για καθολική μείωση των εισιτήριων, ενώ δεν διστάζουν να απαιτούν πρόσθετα προνόμια, όπως κρατική επιδότηση για το σύνολο των ακτοπλοϊκών γραμμών, να μηδενιστεί ο ΦΠΑ και παρότι απολαμβάνουν φοροαπαλλαγή στα καύσιμα, επιπλέον απαιτούν να επιδοτηθούν κατά το ήμισυ για κάθε πλοίο.
Όλα τα παραπάνω οφείλονται στην προστασία που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές απ’ όλες τις κυβερνήσεις, η πολιτική των οποίων θωρακίζει την τεράστια κερδοφορία του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Έχουν πλήρη φορολογική ασυλία και λαμβάνουν συνεχώς τεράστιες χρηματοδοτήσεις. Μόνο για την πανδημία εισέπραξαν 79 εκατ. ευρώ! Η σταθερή χρονιάτικη επιδότηση για το ακτοπλοϊκό δίκτυο που εισπράττουν, έχει φτάσει τα 139 εκατ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα κερδίζουν έμμεσα εκατ. ευρώ από την επιδότηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Επιπλέον, προβλέπεται να πάρουν και 370 εκατ. ευρώ για ανανέωση του στόλου από τα ΕΣΠΑ και άλλα 300 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Νέαρχος»!
Προκειμένου να μη θιχτεί στο ελάχιστο η κερδοφορία τους, τους επιτρέπουν τη χειμερινή περίοδο να αποσύρουν από τις γραμμές σχεδόν τα 2/3 των πλοίων, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό μέρος των ναυτεργατών να οδηγείται στην ανεργία και οι κάτοικοι των νησιών να αντιμετωπίζουν μεγάλη ταλαιπωρία και επικίνδυνες καταστάσεις, για να καταφέρουν να μετακινηθούν από και προς στο νησί τους, ενώ δεκάδες μικρά νησιά μένουν για μέρες αποκλεισμένα και αποκομμένα.
Απ’ την άλλη μεριά, αυτή η πολιτική των κυβερνήσεων, με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ, διαρκώς επιδεινώνει τις εργασιακές συνθήκες και τους μισθούς των ναυτεργατών. Δεν εφαρμόζονται ούτε τα ελάχιστα που προβλέπονται στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Οι οργανικές συνθέσεις δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες, ενώ από 1 Νοέμβρη μέχρι 30 Απρίλη μειώνουν κατά 60% τα πληρώματα των γενικών υπηρεσιών. Επιβάλλουν εντατικά δρομολόγια και εξοντωτικά ωράρια εργασίας, με υποσυντήρητα και υπερήλικα πλοία (1 στα 4 πάνω από 30 ετών), υπονομεύοντας διαρκώς την ασφάλεια και προστασία της ζωής των ναυτεργατών και των επιβατών.
Συντονισμένα εφοπλιστές, κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και οι πολιτικές δυνάμεις ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, που υπηρετούν τις κατευθύνσεις της ΕΕ, με πρόσχημα την έλλειψη ναυτεργατών, θέλουν να εφαρμόσουν πλήρως την “απελευθέρωση” των θαλάσσιων ενδομεταφορών, για να συντριβούν οι ΣΣΕ, να εργάζονται φθηνοί ανασφάλιστοι ναυτεργάτες, χωρίς δικαιώματα.
Το ΚΚΕ απευθύνει κάλεσμα αγώνα στο λαό, στους ναυτεργάτες και όλους τους εργαζόμενους στη ναυτιλία, στους νησιώτες, διεκδικώντας:
--Να μειωθούν τώρα όλα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα ναύλα (οχημάτων - εμπορευμάτων) κατά 50% για όλους, χωρίς να δοθούν νέες επιδοτήσεις και προνόμια στους εφοπλιστές. Να επιστραφούν τα χρήματα σε όσους έχουν ήδη πληρώσει τα πανάκριβα εισιτήρια.
--Δωρεάν μετακινήσεις για άνεργους, φοιτητές και στρατευμένους, για ΑΜΕΑ, χρονίως πάσχοντες.
--Μειωμένα εισιτήρια για συνταξιούχους, αναπληρωτές, πολύτεκνους κ.ά.
--Εξασφάλιση συχνής σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, με πλοία σύγχρονα και ασφαλή, με βελτίωση και διαμόρφωση σύγχρονων λιμενικών εγκαταστάσεων, αποκλειστικά δημόσιων.
--Να διασφαλιστεί η δουλειά των ναυτεργατών, με αύξηση των μισθών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας, κατοχυρωμένα με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική οργάνωση.
--Να επανέλθει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ για όλα τα νησιά, κατά 50%.
Αποδεικνύεται ξανά ότι οι φθηνές, σύγχρονες και ασφαλείς συγκοινωνίες (θαλάσσιες, χερσαίες, αεροπορικές) απαιτούν σύγκρουση με την κερδοφορία του κεφαλαίου, με τη στρατηγική της ΕΕ, το κράτος, τις κυβερνήσεις και τα κόμματα που τους υπηρετούν.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.