Προβληματισμό και συζητήσεις στις διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών έχει προκαλέσει η νέα επιβάρυνση στο κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων, μειωμένη περιεκτικότητας σε θείο (σσ. από το 3,5% στο 0,5%) από 01/01/2020, κατά εφαρμογή σχετικού κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ. Σύμφωνα με τους ακτοπλόους, η επιβάρυνση αυτή αγγίζει περίπου το 25%.
Στόχος του νέου Κανονισμού του ΙΜΟ είναι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η προστασία της ανθρώπινης υγείας μέσω της χρήσης, από όλα τα πλοία, του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών, οι οποίες στα περισσότερα πλοία τους ήδη χρησιμοποιούν το νέο καύσιμο πριν από τη νέα χρονιά, δεν αποκλείουν μία πιθανή αύξηση της τιμής τού ακτοπλοϊκού εισιτηρίου από 7 έως 10% το αμέσως προσεχές διάστημα.
Ωστόσο, παράγοντες του κλάδου τόνιζαν -από την άλλη πλευρά- ότι οι ακτοπλοϊκές δεν θα μπορούσαν να μετακυλήσουν και όλο το κόστος από την επιβάρυνση του νέου καυσίμου στον επιβάτη ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο που η κίνηση είναι μειωμένη. Ως εκ τούτου μία αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, κατά περίπτωση, από τις αμέσως επόμενες εβδομάδες μπορεί να κριθεί αναγκαία από τις διοικήσεις των εταιρειών προκειμένου να περιορισθεί η ζημιά, από τη χρήση του νέου καυσίμου.
Καταγράφηκε αύξηση πάνω από 25%
Στελέχη των ναυτιλιακών εταιρειών, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δήλωναν ότι η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο, σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών και πριν από το κλείσιμο της χρονιάς, ήταν κοντά στα 575 ευρώ ο τόνος όταν το αντίστοιχο καύσιμο που έκαιγαν μέχρι την 31/12/2019 τα πλοία (3,5% σε θείο) ήταν στα 450 ευρώ ο τόνος.
Καταγράφηκε μία αύξηση πάνω από 25%. Οι ακτοπλόοι, προκειμένου να καλυφθεί το λειτουργικό κόστος από τη νέα χρήση του ναυτιλιακού καυσίμου χωρίς μία πιθανή αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων, είχαν ζητήσει παλαιότερα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας μείωση των συντελεστών ΦΠΑ.
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας
Γιάννης Πλακιωτάκης έχει θέσει το θέμα της επιβάρυνσης του κόστους των ναυτιλιακών καυσίμων στο υπουργείο Οικονομικών. Το θέμα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είναι υπό εξέταση καθώς υπάρχει ενδοιασμός ως προς το γεγονός ότι αν παρθεί μία απόφαση για μείωση του ΦΠΑ στην ακτοπλοΐα θα πρέπει να υπάρξει συνολικά για όλες τις μεταφορές κάτι που θα αυξήσει το συγκεκριμένο κόστος.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες με τη εφαρμογή του νέου κανονισμού στα ναυτιλιακά καύσιμα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και παλαιού τύπου καύσιμα (3,5%, η 1,5% σε θείο) αρκεί να έχουν εγκαταστήσει συστήματα που θα τα καθαρίζουν (scrubbers).
Η τοποθέτηση Scrubbers θα επιτρέψει στο πλοίο μίας ναυτιλιακής εταιρείας να συνεχίσει να καίει καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, ενώ παράλληλα θα συμμορφώνεται με το νέο όριο του 0,5% που έχει θέσει ο ΙΜΟ. Ωστόσο, η τοποθέτησή του έχει υψηλό και απαγορευτικό κόστος για πολλούς καθώς αγγίζει για το κάθε πλοίο τα 5 εκατ. ευρώ περίπου.
Η πρώτη ακτοπλοϊκή εταιρεία η οποία σε όλα τα πλοία της έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού καυσαερίων (SCRUBBERS)και συμμορφώνεται στο νέο κανονισμό καυσίμων είναι οι Μινωικές Γραμμές. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στα πλοία KNOSSOSPALACE, FESTOS PALACE και MYKONOS PALACE.
Σύντομα και η Attica Group που δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία σε Ελλάδα και εξωτερικό μέσω των SUPERFAST FERRIES, BLUE STAR FERRIES, HELLENIC SEAWAYS και AFRICA MOROCCO LINK με συνολικά 31 πλοία αναμένεται να προχωρήσει στην τοποθέτηση (SCRUBBERS) σε κάποια από αυτά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η αρχή θα γίνει για οκτώ πλοία της εταιρείας που αυτή τη στιγμή δραστηριοποιούνται στις γραμμές της Ιταλίας και των Κυκλάδων και κάνουν τα περισσότερα μίλια καταναλώνοντας περισσότερο πετρέλαιο.
Τα πλοία αυτά αναμένεται να οδηγηθούν σταδιακά σε ναυπηγείο στη Μάλτα.
Σύμφωνα με στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, δεν είναι σίγουρη η απόσβεση για τοποθέτηση SCRUBBERS σε πλοία προχωρημένης ηλικίας. Γι' αυτό και πολλές εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες, εκτεθειμένες στις πιο ενεργοβόρες γραμμές, αξιολογούν την προοπτική υλοποίησης προγραμμάτων αντικατάστασης των πλοίων με χρηματοδότηση από την ΕΕ, αλλά και την υπογραφή πολυετών συμβάσεων για τις άγονες γραμμές.
Αναφορικά με την κρουαζιερόπλοιο ναυτιλία πολλές εταιρείες από τη χρήση του νέου τύπου καυσίμου θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος χρήσης, κάτι που αναμένεται και εδώ το κόστος να μετακυλιστεί μεταξύ του καταναλωτή και της εταιρείας.