20.11.2013 14:18

Ένας σκάβει, δέκα πληρώνουμε

Η ελλιπής επιτήρηση των συνδέσεων με τον Βιολογικό καταστρέφει τους δρόμους της πόλης και τους γεμίζει με μπαλώματα που δεν φτιάχνουν ποτέ

Οι Χιώτες αναστενάζουν στους δρόμους, που σε πολλά κεντρικά σημεία και περισσότερο ακόμη σε γειτονιές μοιάζουν με χαρακώματα από την κακή αποκατάσταση των σκαψιμάτων για εγκαταστάσεις διάφορων υπόγειων δικτύων, με κυριότερο αυτό της σύνδεσης των αποχετεύσεων με τη Μονάδα Βιολογικού Καθαρισμού.

Το κακό έχει παραγίνει μετά το 2010 και την εφαρμογή του «Καλλικράτη», που με τη νέα δομή των υπηρεσιών κατακερματίστηκε η αρμοδιότητα των ελέγχων στις τομές των οδοστρωμάτων και με τη διασπορά των υπαλλήλων αποδυναμώθηκε σημαντικά η δυνατότητα αστυνόμευσης της καλής αποκατάστασης των εργασιών.

Από τον αυστηρό έλεγχο, στην ασυδοσία

Έως το 2010 την ευθύνη είχε ο «ΟΕΥΟΔΟΣ», που επί προεδρίας του Γιάννη Μισετζή πριν την οποιαδήποτε τομή στο οδόστρωμα του εθνικού και επαρχιακού δικτύου ανάγκαζε τον ιδιώτη εργολάβο να καταθέσει εγγυητική, το ποσόν της οποία προσδιοριζόταν από τις μαθηματικές παραμέτρους του έργου και μπορούσε να φτάσεις έως και τα 1.500 ευρώ, η οποία επιστρεφόταν μέσα σε έξι μήνες μόνο εφόσον διαπιστώνονταν ότι ο δρόμος είχε αποκατασταθεί πλήρως και με σωστό τρόπο. Σε αντίθετη περίπτωση δεν επιστρέφονταν η εγγυητική και ο «ΟΕΥΟΔΟΣ» κρατούσε τα χρήματα για να εκτελέσει την αποκατάσταση.

Μετά την διαμόρφωση των Καλλικρατικών δήμων, ο «ΟΕΥΟΔΟΣ» καταργήθηκε και η αρμοδιότητα των αδειοδοτήσεων και ελέγχων πέρασε στην Περιφέρεια για τους εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους, στο Δήμο για τους δημοτικούς και στη ΔΕΥΑΧ για τα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης. Η πολυδιάσπαση έχει δημιουργήσει μια  εμπλοκή αρμοδιοτήτων, ένα αλλαλούμ κυριολεκτικά, που αφήνει τον κάθε ιδιώτη να επιχειρεί όποια τομή επιθυμεί στο οδόστρωμα, αφήνοντας στη συνέχεια το δρόμο στο μαύρο του το χάλι. Πρωτόγονα και ασύδοτα πράγματα.

Βρήκαν... την εύκολη λύση

Η ΔΕΥΑΧ, σύμφωνα με το Βασίλη Τριανταφυλλίδη, λόγω φόρτου εργασίας και για να αποδίδει γρηγορότερα έργο, βγάζει κάθε χρόνο μια ενιαία άδεια τομής για όλα τα οδοστρώματα με μια εγγυητική και κατασκευάζει με αυτεπιστασία τα έργα της. Για τις εργολαβίες υπεύθυνη αδειοδότησης και ελέγχου παραλαβής είναι η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου. Σίγουρα η κατ’ αποκοπή διαδικασία δεν μπορεί να είναι η αποδοτικότερη, αλλά, σύμφωνα πάντα με τον Β. Τριανταφυλλίδη, η Υπηρεσία δεν έχει τη δυνατότητα να δουλέψει διαφορετικά.

Τη σκυτάλη παίρνει η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου που έχει την ευθύνη αδειοδότησης και επίβλεψης των τομών των εργασιών που γίνονται στους δημοτικούς δρόμους. Σύμφωνα με τον Λάκη Τσακό η Υπηρεσία ακολουθεί την ίδια διαδικασία.

Η εγγυητική παρακρατείται για δύο μήνες και αν δεν γίνει καλή αποκατάσταση, η Υπηρεσία αποκαθιστά το πρόβλημα κατακρατώντας την εγγυητική.

Παράλληλα  ο Λ. Τσακός, για αποφυγή παρεξηγήσεων, πληροφορεί ότι οι τομές στο οδόστρωμα της οδού Βερίτη δεν έχουν  καμία σχέση με εργασίες ύδρευσης ή αποχέτευσης. Ωστόσο δεν παραβλέπει ότι σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει ζήτημα.

Είναι δύσκολο

Η Μαρία Σκουφάρα εκ μέρους της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας είναι από τους γνώστες του προβλήματος, αφού προέρχεται από τον «ΟΕΥΟΔΟΣ», όπου είχε και πάλι την ίδια αρμοδιότητα.

Η εγγυητική κρατείται από 6 έως και 15 μήνες από αυτόν που θα καταθέσει την αίτηση για άδεια τομής οδοστρώματος και το τίμημα ξεκινάει από 150 και 300 ευρώ για άδειες  μικρών έργων ύδρευσης και αποχέτευσης και φτάνει σε πολύ μεγάλα ποσά, ανάλογα με τον προϋπολογισμό των εκάστοτε εργασιών.

Η Μ. Σκουφάρα με θάρρος και σταράτα λόγια βάζει το δάκτυλο στην πληγή και ομολογεί ότι τώρα είναι δύσκολο να γίνει σωστή αποκατάσταση των τομών. Λαβύρινθος η εμπλοκή αρμοδιοτήτων και όπως πάντα στην αναμπουμπούλα χαίρονται οι λύκοι…

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ